Google waarschuwt voor duplicate content

Inmiddels is genoegzaam bekend dat Google niet houdt van duplicate content: twee verschillende pagina’s (op dezelfde of een andere site) die een identieke inhoud hebben. De zoekmachine bestraft dit plagiaat met een lagere ranking of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten. Kopstuk John Mueller gaf recent nog wat extra duidelijkheid over typische duplicate content valkuilen.

Duplicate content

In URL rootdomein maakt / geen verschil

Volgens Mueller bestaan er veel misverstanden over gebruik van het / teken in de URL van pagina’s. Leidt dit nu wel of niet tot duplicate content? In sommige gevallen wel en in andere niet, zegt Mueller. Gebruik van een / in de URL van de homepage heeft volgens hem geen gevolgen, want Google ziethet afwisselende gebruik van links zoals www.voorbeeldwebsite.nl en www.voorbeeldwebsite.nl/ niet als duplicate content.

In andere URL’s dan die van het rootdomein kan een / meer of minder echter wel verschil maken. Als een pagina op je website bereikt kan worden zowel met als zonder / aan het eind van de URL, ziet Google dit als duplicate content. Als de originele pagina-URL bijvoorbeeld www.voorbeeldwebsite.nl/voorbeeld/ is, dan moet je www.voorbeeldwebsite.nl/voorbeeld hier ook naartoe redirecten.

Verschil tussen HTTP en HTTPS

Ook het gebruik van webprotocollen heeft invloed op duplicate content problemen, zo vervolgt Mueller. https://www.voorbeeldwebsite.nl wordt bijvoorbeeld als een andere pagina gezien dan http://www.voorbeeldwebsite.nl. Als je geen gebruik maakt van 301 redirects om dit op te lossen, kan het leiden tot een automatische penalty vanuit Google.

Dat is extra gevaarlijk omdat ook jouw concurrentie dit gegeven kan misbruiken. Sommige servers laden ook pagina’s zonder SSL-certificaat als HTTPS-variant in. Google ziet zo’n pagina als duplicate content. Het enige wat een concurrent hoeft te doen, is backlinks aanleggen naar jouw site met https om Google een duplicate pagina te laten indexeren.

Neem tijdig maatregelen

Gelukkig zijn er verschillende maatregelen die je kunt nemen om jezelf te beschermen tegen duplicate content. De belangrijkste daarvan is het gebruik van de canonical tag, die Google vertelt welke versie van een pagina op je website de oorspronkelijke is. Daarnaast is het verstandig te testen hoe je server omgaat met het aanroepen van pagina’s met en zonder SSL-certificaat.

Naarmate je website groeit, neemt de kans op duplicate content alsmaar toe. Het is daarom slim om je site af en toe te monitoren met een bekende tool als Screaming Frog. Hiermee ontdek je in een handomdraai zaken als kapotte links en duplicate pagina’s. Hou tot slot 404-errors in de gaten, want ook die kunnen wijzen op duplicate content problemen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top