Google waarschuwt nieuwssites voor penalty

Onlangs publiceerde de Amerikaanse nieuwssite The Outline een controversieel artikel. De schrijver van het stuk stelt dat grote nieuwswebsites in de Verenigde Staten, waaronder CNN, TechCrunch en de New York Times, links in artikelen hebben geplaatst in ruil voor betaling van journalisten. Google heeft inmiddels gereageerd en waarschuwt voor de risico’s van een penalty bij dit soort praktijken.

Google waarschuwt nieuwssites voor penalty

Waardevolle backlinks in ruil voor financiële compensatie

In het artikel van The Outline wordt met name nadruk gelegd op het feit dat journalisten betaald krijgen voor positieve berichtgeving over bepaalde bedrijven of organisaties. Maar waar het in de meeste gevallen werkelijk om draait – en wat Google ook zelf aangeeft – is de backlinks die deze berichtgeving oplevert.

Een sterke backlink vanaf een autoritatieve nieuwssite zoals die van CNN of de New York Times is anno 2017 goud waard. Voor een journalist is het een relatief kleine moeite om zo’n link in zijn artikel te verwerken, terwijl de financiële compensatie gigantisch is. Een backlink vanaf zo’n website die duizenden dollars kost verdient zichzelf op termijn immers moeiteloos terug.

Google waarschuwt voor penalty bij linkuitwisselingsprogramma’s

Het omkopen van journalisten in ruil voor backlinks is volgens The Outline inmiddels zo gebruikelijk, dat het detecteren van dergelijke links bijna een onbegonnen werk is. Redacties zijn vaak niet eens op de hoogte van dit soort nevenactiviteiten van hun journalisten, laat staan dat een externe partij kan bewijzen dat er sprake is van een zogenaamde onethische backlink.

Volgens Google’s Danny Sullivan is het dan ook van belang dat redacties scherper gaan letten op dit soort praktijken. Alle betrokken partijen, zowel de nieuwssites als de bedrijven die de backlinks kopen, riskeren immers een penalty van de zoekmachine bij het plaatsen van dit soort links. Sullivan verwijst in dit kader specifiek naar Google’s regels op het gebied van linkuitwisselingsprogramma’s.

Linkbuilden: de aanhouder wint

Een belangrijke maar onbenoemde term in de hele discussie is het begrip relevantie. Op het moment dat een link relevant is in de context van een artikel, ontstaat er geen discussie over de intenties van de schrijver. De link verwijst de lezer dan immers naar aanvullende informatie over het besproken onderwerp en dat is een volstrekt natuurlijke manier van linken.

Als jij op een veilige en duurzame manier jouw linkprofiel wil versterken, is het dan ook van belang hiervoor betrouwbare en relevante linkpartners uit te kiezen. Zo minimaliseer je het risico op een penalty en merk je dat je website geleidelijk steeds hoger in de zoekmachine klimt. Een verstandige en duurzame linkbuilding strategie wint het op termijn altijd van het kopen van peperdure en niet-relevante links op websites met de hoogste domeinautoriteit.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top