Google waarschuwt websites met vervelende advertenties

In de basis heeft Google niets tegen advertenties. Sterker nog: met AdWords heeft het bedrijf het grootste advertentienetwerk ter wereld in handen. Waar Google echter wél iets tegen heeft, zijn advertenties die de gebruiksvriendelijkheid van een website sterk verminderen. Naar aanleiding hiervan geeft het bedrijf nu een serieuze waarschuwing af aan webmasters.

Google waarschuwt websites met vervelende advertenties

Nieuwe advertentieblocker voor Chrome-browser

De waarschuwing van Google valt niet los te zien van de advertentieblocker die het bedrijf ontwikkelt voor zijn bekende Chrome-browser. Deze adblocker blokkeert in het bijzonder advertenties die een negatieve invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid van een website. Adverteerders die verantwoordelijk zijn voor dergelijke advertentieformats, kunnen vanaf nu rekenen op een blokkade.

Al enige tijd geleden heeft Google een tool uitgebracht (het Rapport Advertentiefunctionaliteit), die webmasters helpt om vervelende advertenties op hun website te detecteren. Als maatstaf worden de zogenaamde Better-Ads normen gehanteerd, die de algemeen geaccepteerde richtlijnen vormen op het gebied van het effect dat advertenties hebben op de gebruikerservaring.

Better-Ads normen dienen als maatstaf voor gebruiksvriendelijkheid

Inmiddels gaat Google een stap verder en spreekt het webmasters rechtstreeks aan. Het bedrijf beoordeelt websites dagelijks aan de lopende band en maakt zelfs video-opnames van advertenties die de genoemde richtlijnen overschrijden. De betreffende webmaster ziet deze opnames dan terug in zijn Rapport Advertentiefunctionaliteit en krijgt meer informatie over de Better-Ads normen.

Google benadrukt dat het niet zijn bedoeling is om adverteerders te dwingen hun advertentiebeleid ingrijpend te veranderen. Het beleid is er met name op gericht om kleinere websites te helpen om de gebruiksvriendelijkheid te borgen, omdat ze hier zelf over het algemeen niet dezelfde middelen voor hebben als de websites van grotere bedrijven.

Gevolgen op het gebied van SEO nog onduidelijk

Google adviseert dan ook zeker niet om alle advertenties te verwijderen. Wel raadt het bedrijf aan om vervelende advertenties te vervangen door varianten die niet in strijd zijn met de richtlijnen. Op dit moment is nog niet bekend hoe Google webmasters precies rechtstreeks wil benaderen, maar de verwachting is dat zij binnenkort een bericht in Search Console zien verschijnen.

Of de aanwezigheid van vervelende advertenties ook sterkere invloed zal krijgen op de positie van een website in de zoekresultaten, is vooralsnog speculeren. Wel is zeker dat een site met een lage gebruiksvriendelijkheid nooit bovenaan in Google zal komen. Ook vanuit SEO-oogpunt is het dus aan te raden om Search Console en het Rapport Advertentiefunctionaliteit in de gaten te houden.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top