Google wijzigt toegestane advertentieformaten voor AdSense

Heb jij een eigen site laten maken waar je veel tijd in investeert, maar gaat het niet om een bedrijfswebsite? Dan is de kans aanwezig dat je advertenties op je site hebt geplaatst met Google AdSense. We hebben nieuws voor je: deze bekende online advertentiemakelaar heeft zijn regels op het gebied van advertentieformaten onlangs gewijzigd. Hieronder vertellen we er alles over.

Google AdSense

Google AdSense als interessant verdienmodel

Google AdSense staat al sinds jaar en dag bekend als dé manier voor webmasters om geld te verdienen met hun website. Als jij ook deelneemt, maakt jouw website voortaan deel uit van het bekende AdSense-advertentienetwerk. Dit bestaat wereldwijd uit vele miljoenen sites en is voor adverteerders alleen via AdWords toegankelijk.

Het principe achter AdSense is simpel maar doeltreffend: je plaatst een of meerdere advertenties van Google, die bij voorkeur enigszins relevant moeten zijn voor de inhoud van je website. Elke keer dat een bezoeker op een advertentie klikt, ontvang jij een geldbedrag. De hoogte van dit bedrag varieert sterk, van enkele eurocenten tot bij hoge uitzondering soms wel tientallen euro’s per klik.

Meerdere advertentieformaten beschikbaar

Als webmaster probeert Google je waar mogelijk te helpen en daarom heeft het bedrijf een handleiding met daarin de best presterende advertentieformaten online geplaatst. Tot de formaten met de beste Click Through Ratio behoren onder meer 300 x 250, 336 x 280, 728 x 90, 300 x 600 en 320 x 100 pixels. Elk formaat leent zich het best voor een specifieke plek op je website.

Het populairste formaat, 300 x 250, mocht tot op heden alleen below the fold (het gedeelte van een webpagina dat pas zichtbaar is na scrollen) worden geplaatst. Daar is nu verandering in gekomen, want Google heeft aangekondigd dat advertenties met deze afmetingen nu ook above the fold (het gedeelte van een webpagina dat na inladen direct zichtbaar is) mogen worden geplaatst.

Bewaak een goede gebruikerservaring

Dat biedt grote voordelen, want uit onderzoek blijkt geregeld dat lang niet alle gebruikers gebruik maken van de scrollfunctie op een website. Sommige bezoekers belanden op een pagina, kijken snel of de titel en intro voldoen aan hun verwachtingen en klikken de site weer weg als dat niet het geval is. Advertenties above the fold hebben daarom een veel hogere succesratio.

Hoewel advertenties van 300 x 250 pixels nu dus zijn toegestaan, waarschuwt Google wel dat het niet ten koste mag gaan van de gebruikerservaring. Met name op mobiele schermen kan dit advertentieformaat in sommige gevallen tot problemen leiden, als de advertentie bijvoorbeeld pal tussen de titel en intro is geplaatst. De bezoeker ziet dan nauwelijks andere content.

Zoals altijd luidt ons advies dan ook: gebruik je gezond verstand en confronteer gebruikers niet met zaken die jij zelf als bezoeker ook als onprettig zou ervaren. Op deze manier weet je zeker dat je Google’s richtlijnen nooit overtreedt.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top