Google wil feedback voor Automatisch aanvullen

Google biedt al vele jaren de functionaliteit ‘Zoeken met automatische aanvulling’. Hierbij worden de zoekopdrachten van gebruikers tijdens het typen automatisch aangevuld met gerelateerde termen waar andere gebruikers naar zoeken. Omdat dit systeem na jarenlange verbeteringen nog altijd niet perfect werkt, is Google momenteel op zoek naar feedback van gebruikers.

Automatisch aanvullen

Zo werkt Automatisch aanvullen

Volgens Google is Automatisch aanvullen een reflectie van de content van webpagina’s en de zoekopdrachten van gebruikers. Deze beschrijving is weliswaar enigszins vaag, maar toch is het niet moeilijk voor te stellen hoe zich dit in de praktijk vertaalt. Hoe vaker gebruikers zoeken op een term en hoe vaker deze verschijnt op webpagina’s, hoe groter de kans dat hij terugkomt als autoaanvulling.

Google heeft tot op heden nooit duidelijk gemaakt of kliks op deze zogenaamde ‘autocomplete’ termen ook worden gebruikt als factor in het algoritme van de zoekmachine. Dat lijkt niet ondenkbaar, omdat het ook geldt voor de Click Through Rate van reguliere zoektermen. Dat zou betekenen dat vaak aangeklikte autocomplete termen vaker worden gebruikt als Automatische aanvulling.

Ongewenste suggesties en reputatieschade

Hoewel Automatisch aanvullen gebruikers in theorie op hun wenken bedient, functioneert het systeem niet altijd perfect. Zo wil Google een zoekopdracht naar ‘auto’ nog wel eens aanvullen tot ‘autopsie’, terwijl dit een compleet ongerelateerde term betreft. Ook ongewenste termen zoals scheldwoorden of aanstootgevende content wordt nog wel eens onbedoeld vertoond.

Onjuiste automatische suggesties kunnen niet alleen onwenselijk zijn voor gebruikers, maar ook voor bedrijven die hoger in Google willen ranken. Je kunt je voorstellen dat gecombineerde termen zoals ‘bedrijfsnaam klachten’ of ‘bedrijfsnaam rechtszaak’ zeer vervelende suggesties zijn voor de betreffende bedrijven. Hoe vaker hierop wordt geklikt, hoe sterker de vicieuze cirkel.

Feedback doorgeven via Google’s app

Om ongewenste autosuggesties zoveel mogelijk te voorkomen, vraagt Google gebruikers nu om persoonlijke feedback. Een algoritme is namelijk nooit 100% perfect en terugkoppeling van menselijke gebruikers is daarom noodzakelijk om Automatische aanvulling verder te polijsten. Niet voor niets gebruikt het bedrijf RankBrain al om de conventionele zoekresultaten te optimaliseren.

Wil jij Google ook feedback over Automatisch aanvullen geven? In de nieuwste versie van Google’s iOS app kun je een autosuggestie naar links swipen om deze van jouw commentaar te voorzien. Geef hierbij ook een duidelijke reden op waarom jij denkt dat de opgegeven zoekterm niet relevant is. Het team van Google gaat serieus met alle doorgegeven input aan de slag.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top