Google’s Mobile-First Index nog niet volledig uitgerold

Tijdens een recent congres heeft Google laten weten dat de Mobile-First Index nog altijd niet volledig is uitgerold. Ook zegt het bedrijf geen melding te geven of en wanneer definitieve implementatie het geval is. Net als bij andere onderdelen van het algoritme van de zoekmachine, worden er continu aanpassingen gedaan. Hierdoor is de implementatie in de praktijk eigenlijk nooit afgerond.

Wat is de Mobile-First Index ook alweer?

De Mobile-First Index werd inmiddels alweer meer dan anderhalf jaar geleden aangekondigd. Het betekende een aardverschuiving in het zoekmachinelandschap, want in essentie betekent het dat indexatie van een mobiele website de voorkeur krijgt boven die van de desktopvariant. Dit bepaalt vervolgens de positie van de site in de zoekresultaten.

De komst van de Mobile-First Index is geen toeval, want nu al is meer dan de helft van de bezoekers afkomstig van mobiele apparaten. De meeste sites hebben daarom tegenwoordig responsive webdesign, waarbij het ontwerp op desktop en mobiel exact hetzelfde is maar wordt geschaald op basis van de schermgrootte.

Mobile First Index

Wat betekent de Mobile-First Index?

Voor responsive websites heeft de Mobile-First Index dan ook geen verstrekkende gevolgen. Anders is het voor sites die nog niet beschikken over een modern webdesign en die in feite dus twee verschillende websiteversies hebben: een voor desktop en een voor mobiel. Zo’n mobiele versie heeft vaak minder content om de laadsnelheid op mobiele apparaten te bevorderen.

En dat is waar de problemen bij indexatie beginnen. Omdat de zoekresultaten door de Mobile-First Index worden bepaald op basis van de mobiele versie van de site, indexeert het algoritme minder content dan bij de desktopversie het geval zou zijn. Hierdoor is de kans groot dat de website als minder relevant wordt beoordeeld en hierdoor lager gaat ranken in de zoekresultaten van Google.

Wanneer wordt de Mobile-First Index uitgerold?

Niet alleen de indexatie van content speelt een rol bij de Mobile-First Index, maar ook de laadsnelheid van websites is een belangrijke factor. Hoe sneller een website inlaadt, hoe mobielvriendelijker hij is en hoe hoger hij dus scoort in de zoekresultaten. Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobielvriendelijkheid, hebben in dat opzicht dus een groot probleem.

Tot op heden is de Mobile-First Index uitgerold voor een select aantal sites dat al aantoonbaar klaar is voor het nieuwe mobiele tijdperk. In het verleden heeft Google aangekondigd dat de definitieve uitrol eind dit jaar zou plaatsvinden, maar die datum lijkt inmiddels verschoven te zijn naar begin 2018. En zoals in het begin van dit artikel gezegd: eigenlijk is die uitrol nooit helemaal klaar.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top