Helft consumenten twijfelt aan zoekresultaten

Wil je iets weten over een bepaald merk of bedrijf? Dan is er in zoekmachines zoals Google meestal volop informatie te vinden. Toch twijfelt maar liefst de helft van de consumenten aan de betrouwbaarheid van deze informatie, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek van Yext en Forbes.

Helft consumenten twijfelt aan zoekresultaten

Bedrijfswebsite betrouwbaarder dan Google?

Het onderzoek van vond plaats in de Verenigde Staten en meer dan 500 consumenten namen eraan deel. Niet alleen blijkt de helft van deze mensen weinig vertrouwen te hebben in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, maar zelfs een nog groter deel (bijna 60%) bezoekt liever direct de website van het merk of bedrijf.

Voor deze groep is het duidelijk: de website van het bedrijf zelf is doorgaans de meest betrouwbare bron van informatie. Een opvallende conclusie, aangezien objectiviteit op de eigen website bij bedrijven vaak ver te zoeken is en marketinguitingen vaak domineren. Het is veelzeggend dat veel mensen hier nog altijd de voorkeur aan geven boven informatie die afkomstig is uit Google.

Onjuiste informatie leidt tot afbreken aankoop

Toch geldt dit niet voor iedereen. Bijna de helft van de consumenten uit het onderzoek gebruikt namelijk websites en apps van derden om informatie te vinden over een merk. Denk bijvoorbeeld aan onafhankelijke reviewsites zoals Kieskeurig of TripAdvisor. Zij vertrouwen deze reviews door het onafhankelijke karakter meer dan informatie op de bedrijfswebsite.

Onjuiste of overdreven positieve informatie op de bedrijfswebsite blijkt bovendien te leiden tot meer dan ergernis alleen. Ook factoren zoals laadsnelheid, een slechte klantenservice, verregaande gegevensverzameling of lastige navigatie kunnen zorgen ervoor dat klanten afzien van een aankoop en verder zoeken naar een concurrerend merk met een sympathieker en betrouwbaarder imago.

Kans om concurrentiestrijd te winnen

De onderzoekers concluderen dat mensen online tegenwoordig nauwkeurige antwoorden verwachten op hun vragen. Vanzelfsprekend op de website van het bedrijf zelf, maar ook op andere kanalen. Onbewust houden consumenten een merk verantwoordelijk voor onjuiste informatie die bijvoorbeeld via Google of social media kanalen van derden wordt verspreid.

Hoewel dit het lastig maakt voor bedrijven om hun online reputatie goed te sturen, biedt het ook een grote kans. De merken die hier namelijk wél in slagen, onderscheiden zich van het gros van de organisaties en winnen hiermee de strijd om de gunst van de consument. Het illustreert nog maar eens het belang van on-site én off-site maatregelen zoals content marketing en linkbuilding.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top