Hoe beïnvloedt laadsnelheid aankoopbeslissingen?

Dat de laadsnelheid van een website de ranking ervan in Google beïnvloedt, is een bekend gegeven. Sinds een half jaar is dat ook het geval voor mobiele zoekopdrachten. Maar welke invloed heeft een trage website eigenlijk op de aankoopbeslissingen van bezoekers? Veel, zo blijkt uit een recent rapport van conversiemarketingplatform Unbounce.

Hoe beïnvloedt laadsnelheid aankoopbeslissingen?

70% minder aankopen door hoge laadsnelheid

Bijna 70% van de deelnemers aan het onderzoek van Unbounce zegt dat een hoge laadtijd invloed heeft op hun bereidheid om te kopen. Meer dan 80% van de website-eigenaren is zich hiervan bewust, maar investeert desondanks weinig in het verbeteren van dit belangrijke aspect. Bij slechts 3% van alle marketeers is het verhogen van laadsnelheid de topprioriteit voor 2019.

Uit het rapport van Unbounce blijkt dat de meeste websites te traag zijn naar de smaak van bezoekers. De gemiddelde laadtijd is maar liefst 15 seconden. Zorgwekkend, omdat maar liefst 50% van de gebruikers wegklikt als een pagina na 3 seconden nog niet is ingeladen. De hoge Bounce Rate zorgt in dat geval indirect weer voor lagere posities van de pagina in Google. En adverteren met deze pagina’s kost meer omdat de optimalisatiescore in Ads te wensen overlaat.

Website krijgt vaak voordeel van de twijfel

Gelukkig is het niet alleen maar slecht nieuws wat de klok slaat. Zo blijkt namelijk dat gebruikers bij hoge laadtijden eerder denken dat het aan hun internetverbinding dan aan de website ligt. Ook probeert bijna de helft van de mensen een pagina eerst te vernieuwen, voordat ze hem definitief wegklikken.

Opvallend is het verschil op mobiele devices tussen Android- en iOS-gebruikers: 65% van de iOS-gebruikers klikt een pagina na 3 seconden inladen al weg, terwijl dat voor slechts 35% van de Android-gebruikers geldt.

Van de eerste groep wacht daarnaast slechts 35% langer dan 11 seconden op een ladende pagina, terwijl van de laatste groep dat maar liefst 60% doet. Kortom: Android-gebruikers zijn gemiddeld een stuk geduldiger dan iOS-gebruikers.

Webdesign en hosting cruciaal voor online succes

De statistieken uit het onderzoek van Unbounce zijn met name voor webshopeigenaren reden om zich eens achter de oren te krabben. Een relatief hoge laadsnelheid van de website kan immers voor 70% van de bezoekers reden zijn om af te zien van de aankoop. Het illustreert het belang van een goed webshop design en snelle hosting.

Het beste advies dat we kunnen geven, is om het maken van je webshop uit te besteden aan een partij die door vakkundig ontwerp het maximale uit de mogelijke snelheid haalt. Een partij zoals Webton bijvoorbeeld.

Heb je al een webshop en wil je in de tussentijd je laadsnelheid verbeteren? Probeer dan eerst eens overbodige animaties, video’s en grote afbeeldingen te elimineren. Maar liefst 50% van de gebruikers zegt deze namelijk graag op te offeren in ruil voor een snellere website.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top