Hoe je hoger scoort in de lokale zoekresultaten

Hoog scoren in Google op competitieve termen kan lastig zijn wanneer je niet beschikt over een groot budget voor zoekmachine optimalisatie. Grote ondernemingen en landelijke ketens hebben nu eenmaal veel resources en zijn daarom op landelijk niveau lastig te verslaan. Op lokaal niveau is het echter een heel ander verhaal.

Hoe kan ik lokaal hoger ranken?

Voor kleine en middelgrote bedrijven is een goede ranking in de lokale zoekresultaten van groot belang. Niet alleen is een nummer-1 positie in Google in de lokale zoekresultaten een stuk eenvoudiger te bereiken, maar ook kom je direct in contact met lokale prospects en klanten die sneller bij je langs kunnen of willen komen.

Het is daarom absoluut de moeite waard om wat extra tijd te investeren in een goede lokale vindbaarheid. Speciaal hiervoor heeft Google Mijn Bedrijf ontwikkeld: een tool waarmee je in één dashboard alle gegevens over je bedrijf kunt beheren.

Hiermee zorg je ervoor dat alle informatie over je bedrijf uitstekend vindbaar is op verschillende platformen zoals de Google zoekmachine, het sociale netwerk Google+ en het veelgebruikte Google Maps. Het is dan ook sterk aan te bevelen zo gedetailleerd mogelijke informatie in te vullen in Google Mijn Bedrijf.

Scoor hoger in de lokale zoekresultaten met Google Mijn Bedrijf

Scoor hoger in de lokale zoekresultaten met Google Mijn Bedrijf

Hoe werkt Google Mijn Bedrijf?

Al eerder schreven wij hoe je met behulp van een Mijn Bedrijf-pagina je Knowledge Graph bedrijfsinformatie kunt actualiseren. Een registratie bij Google Mijn Bedrijf is hiervoor een vereiste. Na registratie zijn er verschillende factoren die je kunt optimaliseren om zo hoog mogelijk te scoren in de lokale zoekresultaten.

Onlangs heeft Google meer informatie vrijgegeven over de factoren die hierbij een belangrijke rol spelen. In dit recent uitgebreide helpdocument licht de zoekgigant toe welke stappen doorslaggevend zijn bij het aftroeven van je lokale concurrenten in de zoekresultaten. Alvast een tipje van de sluier: meer informatie is beter.

Vul op je Mijn Bedrijf-pagina zoveel mogelijk gegevens in over je bedrijf. Denk hierbij onder meer aan het opgeven van je locatie, het toevoegen van openingstijden, het plaatsen van actuele afbeeldingen en het beheren van online reviews over je bedrijf. Dit helpt allemaal om hoog te scoren in de lokale zoekresultaten.

Relevantie, afstand en prominentie

Maar, zoals Google stelt in het eerder genoemde helpdocument, zijn er nog 3 andere belangrijke aspecten van belang om op lokaal niveau hoger in Google te komen:

Relevantie. Dit is de mate waarin de zoekopdracht van een gebruiker overeenkomt met de informatie die bij Google bekend is over jouw bedrijf. Hoe meer overeenkomsten, hoe hoger je ranking in de zoekresultaten. Dit is de reden dat het zo belangrijk is om zulke gedetailleerde informatie in te voeren: dit vergroot de kans op een match.

Afstand. Dit is de afstand van jouw bedrijf ten opzichte van de plaatsnaam in de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe dichterbij jij gevestigd bent, hoe groter de kans dat je beslag legt op een toppositie in de lokale zoekresultaten. Wanneer een zoekopdracht geen plaatsnaam bevat, probeert Google de afstand te berekenen op basis van locatie-informatie over de gebruiker.

Prominentie. Dit refereert aan de mate waarin jouw bedrijf prominent aanwezig is in de lokale gemeenschap. Hoe meer informatie er online over een onderneming bekend is (zoals positieve beoordelingen en goed scorende artikelen als gevolg van zoekmachine optimalisatie), hoe groter de kans dat Google jou als regionale autoriteit binnen je vakgebied ziet. Dit verhoogt je prominentie en daarmee je ranking.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top