Hoe lang is de hoogst rankende content?

Thin content is al enige tijd geleden in ongenade gevallen bij Google. Pagina’s met minder dan 300 woorden ranken doorgaans niet hoog in de zoekresultaten. Ze zijn immers te kort om gebruikers echt veel informatie te bieden. Het tegendeel is ook waar: lange content biedt meer informatiewaarde en rankt daardoor beter. Maar hoe lang is de hoogst rankende content nu precies?

Dit wilde Search Engine Journal ook weten

Het bekende SEO-bedrijf uit de Verenigde Staten hield daarom een enquête onder zijn lezerspubliek; een verzameling van content marketeers en SEO-specialisten. Uit de resultaten komt duidelijk naar voren dat langer doorgaans – maar niet altijd – beter is.

Hoe lang is de hoogst rankende content?

Alle deelnemers aan de enquête schrijven voor hun beroep content die langer is dan 300 woorden. Ongeveer kwart vindt het niet nodig om boven de 1000 woorden te gaan – ook content minder dan 1000 woorden kan in hun ervaring prima ranken in Google.

Een meerderheid geeft de voorkeur aan 1000+ woorden

Ongeveer een derde van de aan de enquête deelnemende SEO-experts neemt echter het zekere voor het onzekere en publiceert het liefst content van 1000 tot 2000 woorden. Uit diverse onderzoeken blijkt dit dan ook de meest voorkomende lengte van hoog rankende content te zijn. De sweet spot bevindt zich zo ongeveer rond de 1500 woorden.

Dan is er nog een groep specialisten (ongeveer 10%) die veel succes boekt met content van 2000+ woorden. Dit type content rankt doorgaans hoog omdat het van zichzelf een keur aan (gerelateerde) zoekwoorden bevat. Hierdoor ziet Google de pagina als relevant – en dat ook nog eens voor veel verschillende onderwerpen.

Toch is er een grote groep experts die zich niet wil vastpinnen op een ideale contentlengte. Zij vinden namelijk:

Alles is afhankelijk van de context

Daar waar de ene zoekmachinegebruiker op zoek is naar een snel antwoord op zijn vraag (denk ook aan de opkomst van featured snippets en The Knowledge Graph), wil de andere gebruiker een diepgravend artikel lezen over zijn favoriete onderwerp.

Dit verschilt ook sterk per thema en per niche. Zo wil een bezoeker van een reiswebsite wellicht inspirerende blogartikelen lezen van 2000+ woorden om een gevoel te krijgen bij zijn droombestemming. Terwijl de klant van een boormachinebedrijf graag in 5 zinnen wil lezen hoe hij makkelijk de boorkop op zijn hamerboormachine verwisselt.

Dat brengt ons terug bij een oud stokpaardje:

Het draait om de intentie van de gebruiker

Natuurlijk hebben langere artikelen een (soms flink) rankingvoordeel in Google omdat ze nu eenmaal meer content en dus zoekwoorden bevatten. Maar wat heeft hoog ranken voor zin als de bezoeker je pagina meteen weer wegklikt?

Belangrijk is daarom om je content altijd te creëren met in gedachten de intentie van de gebruiker. Voorzie in zijn behoefte of los een concreet probleem op.

Resulteert dit voor de verandering een keer in korte content? Geen nood, want er zijn meer manieren waarop je ook met beknopte pagina’s hoog in Google kunt scoren. Denk alleen al aan linkbuilding of adverteren. Hulp nodig? Bel ons op +32 38080242 of mail naar info@webton.be.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top