Hoe maak ik een goede SEO-start in 2020?

Op de valreep van 2020 is het tijd om de balans op te maken over het afgelopen jaar. Wat heeft je SEO-strategie je in 2019 gebracht? Het is bovendien niet alleen tijd om terug te blikken, maar ook om alvast vooruit te kijken naar de toekomst. Er zijn namelijk 3 manieren om het komende jaar een vliegende SEO-start te maken en zo al je goede voornemens op zakelijk gebied waar te maken:

Hoe maak ik een goede SEO-start in 2020?

1). Leer van de concurrentie

Net als jij, heeft ook de concurrentie in het afgelopen jaar niet stilgezeten. Zijn enkele concurrenten op jou ingelopen of hebben ze je zelfs ingehaald? Dan is het zaak om goed te analyseren welke aspecten aan de basis liggen van hun succes. Misschien hebben ze zich gericht op bepaalde onderwerpen of zoekwoorden die populair zijn bij de doelgroep. Je mag je best laten inspireren!

Natuurlijk is het niet de bedoeling om de concurrentie in 2020 te kopiëren. Jouw merk heeft immers zijn eigen uitstraling en doelstellingen. Wel is het essentieel om de ontwikkelingen in de zoekresultaten nauwgezet te volgen en je eigen zoekposities te verdedigen en te verbeteren. Dat kan alleen als je betere content levert dan de concurrentie.

2). Plan je content vooruit

Content vooruitplannen is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen als content marketeer. Zo staan je teksten altijd in dienst van een heldere content strategie en volgt je publicatieschema een duidelijk patroon. Het einde van het jaar (zo rond de vakantieperiode), is een uitstekend moment om de content voor 2020 alvast voor te bereiden.

Niet alleen voorkom je hiermee dat je contentdoelen ten prooi vallen aan de traditioneel hectische start van het nieuwe jaar, maar ook bespaar je jezelf een hoop hoofdbrekens en stress. Je kunt je doelen voor het komende jaar gebruiken als inspiratie voor je contentkalender, net als de hierboven genoemde concurrentieanalyse.

3). Doe SEO-klusjes die je hebt uitgesteld

Laten we eerlijk zijn: hoog in Google scoren is natuurlijk niet alleen een kwestie van goede content. Ook de links naar je website spelen een belangrijke rol in je zoekpositie en dat geldt ook voor een snelle laadtijd en solide technische basis. Een website die bijvoorbeeld niet goed indexeerbaar is of niet goed wordt weergegeven op mobiel, zal bijvoorbeeld nooit topposities in Google bereiken.

Het einde van het jaar is daarom een goed moment om dit soort technische mankementen op te lossen en je rankingplateaus in 2020 te doorbreken. Het zijn precies de klusjes die je het afgelopen jaar waarschijnlijk hebt uitgesteld: van het fixen van 404-errors tot het verwijderen van duplicate content en van het verwijderen van kapotte links tot het toevoegen van alt tekst aan je afbeeldingen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top