Hoe meer content, hoe hoger in Google?

Linkbuilding en content: het zijn de twee toverwoorden als het gaat over het behalen van hogere posities in Google. Creëer je meer content, dan kun je ranken op meer zoekwoorden en dus is de kans groot dat je website stijgt in de zoekmachine. Maar betekent dit dat meer content altijd beter is? Hieronder noemen we 4 redenen waarom dat niet het geval is:

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

En dat vindt Google ook. Dat blijkt onder meer op het gebied van linkbuilding, waar de websites met de meeste links lang niet altijd het hoogst ranken in de zoekresultaten. Veel belangrijker is de kwaliteit van de links, afgemeten aan de herkomst.

Hetzelfde principe is van toepassing op content. Google gebruikt geavanceerde algoritmes die de kwaliteit van content beoordelen en de website op basis hiervan hoger of lager ranken. Liever schrijf je daarom in 3 uur tijd 1 goed artikel dan 3 slechte.

Er zit een grens aan contentrendement

Heb je wel eens gehoord van The law of diminishing returns? Deze wetmatigheid komt er simpel gezegd op neer dat meer doen vanaf een bepaald punt mindere resultaten oplevert of zelfs tegen je gaat werken.

Hoe meer content, hoe hoger in Google?

In het geval van content betekent dit bijvoorbeeld dat het geen zin heeft om 6 artikelen per week te publiceren als je er nu al 3 per week publiceert. Het levert hetzelfde aantal leads op, terwijl je twee keer zoveel tijd investeert.

Het is dan ook belangrijk om te experimenteren met frequentie van contentpublicatie om jouw point of diminishing returns te ontdekken.

Onnodige content zorgt voor slechte leads

Bij het schrijven van content is het zaak om niet alleen aan SEO te denken. Het gaat immers niet alleen om het tevreden stellen van Google, maar vooral om de eindgebruiker die de content ook daadwerkelijk leest. Want dat is de potentiële klant waarmee jij je investering in de content uiteindelijk wel of niet terugverdient.

Creëer daarom alleen content die de lezer niet alleen oprecht helpt, maar ook zijn interesse in jouw dienstverlening verder aanwakkert. Het schrijven van andere content is zonde van je tijd en gaat je waarschijnlijk niet meer kwalitatieve leads opleveren.

Content levert niet altijd het meeste op

Hoewel content naast linkbuilding de meest effectieve strategie is om hoger in Google te ranken, levert dit niet altijd het meeste op. In sommige gevallen kan het bijvoorbeeld kosteneffectiever zijn om te adverteren of andere marketingactiviteiten te ontplooien.

Onthoud ook dat je tijdsinvestering in een stuk content niet eenmalig is. Af en toe moet je de content actualiseren en nieuwe afbeeldingen en call-to-actions toevoegen. Probeer daarom met zo min mogelijk content zoveel mogelijk te bereiken en kies je zoekwoorden en onderwerpen zorgvuldig.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top