Hoe verandert zoekmachine optimalisatie in 2018?

Inmiddels is het alweer medio februari en hebben vele zoekmachine optimalisatie experts hun SEO-doelstellingen voor 2018 definitief vastgesteld. Vaak baseren zij hun strategie op de ontwikkelingen die een jaar eerder plaatsvonden. Maar hoe verstandig is dat? In 2018 beloven er een aantal fundamentele zaken in Google te veranderen, waar je rekening mee moet houden bij je SEO.

Zoekmachine optimalisatie in 2018

Nog meer focus op kwaliteit

Google voert tegenwoordig bijna dagelijks algoritme updates door. Wat opvalt aan die van vorig jaar, is de terugkerende nadruk op kwaliteitsaspecten. Wie de updates van de zoekmachine nauwgezet onder de loep neemt, ziet een duidelijk tendens: het bedrijf probeert contentmakers sterk te sturen op kwaliteit.

De verwachting van specialisten is dat deze trend zich in 2018 alleen maar verder zal doorzetten. Wat dat betekent voor je zoekmachine optimalisatie? Het is paradoxaal maar waar: een verminderde focus op zoekmachine optimalisatie. Richt je vooral op het creëren van kwalitatief hoogwaardige content voor gebruikers en de hoge rankings in Google volgen vanzelf.

Nog meer focus op gebruikerservaring

Nieuwe technologieën zoals Progressive Web Apps en Accelerated Mobile Pages delen een belangrijk kenmerk: ze zijn in het bijzonder gericht op een goede ervaring voor de gebruiker. Dit is een aspect dat Google hoog in het vaandel draagt en waar in zoekmachine optimalisatie strategieën alsmaar meer nadruk op zal komen te liggen.

Je content kan nog zo zoekwoordrijk zijn en je interne linkstructuur nog zo verfijnd opgebouwd; zonder een geweldige gebruikerservaring is je website gedoemd tot een anonieme positie in de zoekresultaten. De gebruikerservaring van een site wordt onder meer bepaald door de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en navigatie ervan. Besteed dus de nodige aandacht aan deze elementen.

Nog meer focus op lange content

De afgelopen jaren was het een goed bewaard geheim onder SEO-specialisten dat langere contentsoorten beter scoren in de zoekmachine. In 2018 is het creëren van simpelweg lange content niet meer voldoende – de extra lengte moet ook daadwerkelijk een meerwaarde vormen. Deze kun je garanderen door in je content meer aandacht te besteden aan de sales funnel.

Gebruikersintentie is het leidende criterium voor Google om een pagina in de zoekresultaten te koppelen aan een zoekopdracht en daarom moet het doel van je content zowel jou als de zoekmachine duidelijk zijn. Schrijf je lange content om te informeren, instrueren of overtuigen (verkopen)? Richt je content op een vastomlijnde doelgroep en geniet van hogere rankings op met name long tail zoekwoorden.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top