Hoe verbeter ik de gebruikerservaring op mijn website?

Er zijn weinig zaken frustrerender jouw grootste concurrenten die je voorbijstreven in de zoekresultaten. Investeer jij in zaken als linkbuilding, zoekmachine optimalisatie en content marketing, maar lukt het je desondanks niet om bovenaan in Google te komen? Dan is de kans aanwezig dat de gebruikerservaring op je website voor verbetering vatbaar is.

Gebruikerservaring is een van de meeste onderschatte factoren op het gebied van SEO. IJzersterke backlinks en een stortvloed aan wekelijkse nieuwe content gaan je niet helpen om bovenaan in de zoekresultaten te komen, zo lang je website geen prettige ervaring biedt voor gebruikers. Dan klikken ze namelijk snel weer weg; iets wat Google kan detecteren en meeweegt in je toekomstige ranking.

Gebruikerservaring verbeteren

Dit zijn drie van de belangrijkste factoren die Google gebruikt om de gebruikerservaring op je website te meten:

Bounce Rate

Bounce Rate staat voor het percentage gebruikers dat je website bezoekt, niet bevalt wat ze zien en vervolgens weer terugkeert naar de zoekresultaten van Google. Zeer bepalend voor de Bounce Rate is de manier waarop je de informatie op je pagina’s presenteert. Zien bezoekers niet in één oogopslag het antwoord op hun vraag, dan is de kans groot dat ze weer wegklikken.

In Google Analytics kun je eenvoudig de Bounce Rate op je pagina’s bekijken. Is deze aan de hoge kant, dan is het dus zaak iets te veranderen. Belangrijk is tegenwoordig met name om content te schrijven met de gebruikersintentie in het achterhoofd. Verplaats je in de bezoeker van de landingspagina en zorg ervoor dat hij waardevolle informatie gemakkelijk kan vinden.

Pagina’s per sessie

Ook het gemiddelde aantal pagina’s per sessie is een statistiek die je in Google Analytics kunt bekijken. Hoe vaker bezoekers doorklikken naar andere pagina’s op je website, hoe beter de gebruikerservaring klaarblijkelijk is. Duidelijk zichtbare navigationele elementen zoals menu-items en interne links leveren een belangrijke bijdrage aan een prettige surfervaring voor gebruikers.

Gemiddelde sessieduur

Wanneer de totale duur van alle sessies (gemeten in seconden) wordt gedeeld door het aantal sessies, is de uitkomst hiervan de gemiddelde sessieduur. Hoe hoger dit getal, hoe duidelijker het voor Google is dat je website door gebruikers als een waardevolle bron van informatie wordt gezien. Ook deze statistiek is in Google Analytics zichtbaar.

Het verbeteren van je Bounce Rate, aantal pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur is cruciaal als je de algehele gebruikerservaring op je website wilt optimaliseren. Zelfs het verminderen van je Bounce Rate met enkele procenten of het verhogen van je sessieduur met enkele seconden kan net het verschil maken, waardoor je met je website bovenaan in Google komt. Succes!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top