Hoe verbeter ik mijn optimalisatiescore in Google Ads?

Een advertentiecampagne in Google Ads kan een flinke investering zijn. Je wilt er daarom het maximale uithalen. Dat lukt alleen als je campagne een hoge optimalisatiescore heeft. Wat deze score precies betekent en hoe je hem omhoog krijgt om je advertenties optimaal te laten presteren? Je leest het in dit artikel.

Verbeter je optimalisatiescore in Google Ads

Wat is de optimalisatiescore in Google Ads?

De optimalisatiescore in Google Ads is een geautomatiseerde schatting van de mogelijke prestaties van je advertentiecampagne of -account. Het scorebereik valt tussen de 0% en 100%, waarbij het laatstgenoemde percentage betekent dat je advertenties de best mogelijke kans hebben om optimaal te presteren.

Een relatief lage optimalisatiescore betekent dat je als adverteerder veel potentieel onbenut laat. Bij een slechte score is het dan ook zonde om enorme advertentiebudgetten te spenderen. Je haalt dan namelijk niet het maximale uit je account en gooit feitelijk geld weg. Het is daarom altijd verstandig om eerst je optimalisatiescore te verbeteren voor je begint met forse investeringen.

Hoe verbeter ik mijn optimalisatiescore?

Het verbeteren van je optimalisatiescore in Google Ads kan op verschillende manieren. Het advertentieplatform doet zelf diverse aanbevelingen om je score te verhogen. Dit advies wordt gegeven op basis van een algoritme dat de prestatiegeschiedenis, campagne-instellingen en zoektrends in Google analyseert.

Elke aanbeveling komt met een indicatie van de waarschijnlijke scoretoename bij het toepassen van dit advies. Het is daarom aan te raden eerst de maatregelen door te voeren die resulteren in de grootste verbetering van de optimalisatiescore. Alleen door het doorvoeren van alle aanpassingen is het mogelijk om uiteindelijk de zo gewenste score van maar liefst 100% te behalen.

Hoe moet ik aanbevelingen toepassen?

Google Ads maakt gebruik van zelflerende algoritmes die je op basis van de laatste inzichten regelmatig van vers advies voorzien. Het is daarom verstandig om je account minimaal één keer per week te controleren op nieuwe aanbevelingen. Richt je hierbij voornamelijk op de punten die je optimalisatiescore het meest verbeteren en negeer zaken die niet bijdragen aan je doelen.

Ook handig: in Ads is het mogelijk om de aanbevelingen te filteren op 5 categorieën:

  • Alle aanbevelingen
  • Advertenties en extensies
  • Biedingen en budgetten
  • Zoekwoorden en targeting
  • Reparaties

Wil jij de aanbevelingen in Google Ads altijd en overal kunnen bekijken? Je kunt ze zelfs downloaden voor offline gebruik. Op dit moment werkt de optimalisatiescore alleen voor zoekcampagnes. In de toekomst zal de functionaliteit ook beschikbaar komen voor Display-, Video-, Shopping- en App-campagnes.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top