Hoe zet je social media als webshop effectief in?

Veel webshops weten dat ze iets moeten doen met social media. Een Facebook-, Instagram- of YouTube-account is vervolgens snel aangemaakt. Maar daar stokt het vaak al snel. Want wat motiveert volgers op social media nu precies en hoe spreek je ze het beste aan? Een nieuw onderzoek van Yes Marketing ontdekte welke social media strategieën voor webshops het meest effectief zijn.

Hoe zet je social media als webshop effectief in?

Op de hoogte blijven van producten in de webshop

Het onderzoek van Yes Marketing werd uitgevoerd onder 1.000 respondenten en resulteerde in een aantal interessante statistieken. Wat opvalt is dat maar liefst 60% van de volgers een merk volgt om op de hoogte te blijven van nieuwe producten. Hiervoor gebruiken deze mensen in veel gevallen liever het social media kanaal dan de website.

Nog eens 30% van de mensen volgt de webshop om zijn trouw als klant te tonen en 25% volgt vanwege de leuke berichten en actualiteiten. Voor een groot deel van de doelgroep betreft het een combinatie van bovengenoemde redenen. Duidelijk is in elk geval dat het op de hoogte blijven van (productgerelateerde) informatie de belangrijkste beweegreden is om een merk te volgen.

Deel- en winacties op social media zeer effectief

Op social media is niet alleen het aantal mensen dat je volgt belangrijk, maar ook hoeveel van deze mensen daadwerkelijk de interactie aangaan met je merk. De onderzoekers van Yes Marketing vroegen de onderzoeksrespondenten daarom wat hen beweegt om de berichten van een webshop te delen of erop te reageren.

In 35% van de gevallen blijkt een kortingsactie ten grondslag te liggen aan het delen van een bericht. Vaak betreft het een deelactie waarbij de winnaar een product uit de webshop krijgt. Nog eens 35% van de volgers deelt een bericht omdat het interessant is voor de eigen volgers of omdat de inhoud van het bericht als leuk of grappig wordt beoordeeld.

Reageren op een bericht doen mensen minder snel. In 30% van de gevallen laten ze een reactie achter om hun positieve feedback over een product of service te delen met de webshop. In 20% van de situaties is de feedback negatief.

Focus op de juiste zaken voor je webshop

Ben jij de eigenaar van een webshop en wil jij je social media kanalen naar een hoger niveau tillen? Dan is het belangrijk om de uitkomsten van dit onderzoek op de juiste manier te interpreteren.

Samenvattend volgen verreweg de meeste mensen een webshop om op de hoogte te blijven van productgerelateerde informatie. Het is daarom belangrijk om hier in je berichten de nadruk op te leggen. Klanten volgen jou niet zozeer om te lezen wat je medewerkers vandaag in de pauze hebben gedaan, maar vooral om te zien of er nog leuke nieuwe producten in het assortiment komen.

Daarnaast blijken deel- en winacties een enorm effectief instrument om de engagement rondom je webshop op social media te verhogen. Ook kan het geen kwaad om in je berichten op zoek te gaan naar leuke of ludieke invalshoeken, omdat je volgers eerder geneigd zijn om grappige berichten te delen en erop te reageren.

Tot slot is het belangrijk om te vermelden dat investeren in social media alleen zin heeft als het fundament – de webshop zelf – al staat. Zorg daarom voor een technisch goede website met een aantrekkelijk design, zodat je nieuwe volgers op social media aangenaam verrast. Dat geldt al helemaal als je een eigen webshop wilt beginnen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top