Hoe ziet het Google van de toekomst eruit?

Elke dag voor Google veranderingen door in zijn zoekmachine. Soms zijn deze aanpassingen definitief en andere keren zijn het kortdurende experimenten. Toch zijn deze experimenten vaak veelzeggend over de intenties en toekomstige koers van de zoekmachine. In dit artikel bespreken we een recente test die het bedrijf deed met de presentatie van de zoekpagina.

Hoe ziet het Google van de toekomst eruit?

Mobile First design van zoekpagina

In de onderstaande afbeelding zie je de zoekpagina zoals Google die onlangs aan bepaalde zoekmachinegebruikers uit de Verenigde Staten presenteerde:

Experiment met Google's zoekpagina

In de screenshot is duidelijk te zien hoe er op de zoekpagina prominente links zijn aangebracht naar informatie over het weer, sport, entertainment en eten & drinken. Het idee voor deze links is duidelijk geïnspireerd op Mobile First designafwegingen. In een tijd waarin 6 op de 10 bezoekers afkomstig is van mobiel, wordt qua ontwerp steeds meer rekening gehouden met deze groeiende gebruikersschare.

Dat Google de nieuwe presentatie vooralsnog alleen in de Verenigde Staten heeft getest, zegt hierbij overigens weinig. Veel van de veranderingen die de zoekmachine in zijn Nederlandse versie doorvoert, zijn in een eerder stadium uitvoerig getest in het buitenland en worden doorgaans eerder geïmplementeerd in de Verenigde Staten.

Voorspellen van de intentie van de gebruiker

Zelfs als een test zoals deze uiteindelijk niet definitief doorgang vindt, geeft deze veel prijs over de intenties van de zoekmachine. Uit dit specifieke voorbeeld komt bijvoorbeeld maar weer eens naar voren dat Google bijzondere waarde hecht aan het voorspellen van de intentie van de gebruiker. Elk van de vier voorgestelde onderwerpen (weer, sport, entertainment en eten & drinken) probeert te voorzien in een door de zoekmachine veronderstelde behoefte bij de gebruiker en maakt het intypen of -spreken van een zoekopdracht overbodig.

Met name dat laatste is opvallend, want experts voorspellen dat juist in dit jaar het aantal gesproken zoekopdrachten in rap tempo zal toenemen. Inmiddels heeft Google reeds onderzocht welk type gesproken zoekopdrachten het meest populair is – en waarschijnlijk horen de vier geselecteerde onderwerpen hierbij.

De rol van gesproken zoekopdrachten bij mobiel gebruik

Uit Google’s recente onderzoek Google Search by Voice: A Case Study blijkt dat gesproken zoekopdrachten vaak correleren met gebruikers die onderweg zijn. Zo kan een gezin bijvoorbeeld een lokaal restaurant zoeken of een zakenman een lokaal bedrijf. Zoekopdrachten naar gevoelige onderwerpen zoals gezondheid, erotiek en politiek daarentegen worden nog vooral getypt in plaats van ingesproken.

Ook uit een ander onderzoek, genaamd Say What? Say Why Users Choose to Speak their Web Queries, komt naar voren dat gesproken zoekopdrachten relatief vaak worden ingezet bij onderwerpen zoals sport, entertainment en eten & drinken. Het feit dat Google hier zijn experimentele ontwerp van de toekomstige zoekpagina op aanpast, vertelt dat de zoekmachine zich in toenemende mate richt op het voorspellen van de gebruikersintentie van mobiele bezoekers. En die wetenschap is zeer waardevol bij het ontwikkelen en aanpassen van je eigen website.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top