Hoe zijn advertenties in Google nog herkenbaar?

Meer dan 50% van de mensen tussen de 18 en 34 jaar ziet het verschil niet tussen een organisch zoekresultaat en een advertentie. Voor hogere leeftijdsgroepen ligt dit percentage bovendien nog eens flink hoger. Dat blijkt uit onderzoek van VARN. Vreemd zijn de onderzoeksresultaten niet, want hoeveel moeite doet Google eigenlijk om onderscheid aan te brengen in advertenties?

Hoe zijn advertenties in Google nog herkenbaar?

Waarom zijn advertenties steeds minder herkenbaar?

Voor elke digitale marketeer is het vanzelfsprekend. Bij veel zoekopdrachten bestaan de bovenste 4 resultaten uit betaalde advertenties. Het enige zichtbare verschil ten opzichte van organische resultaten is echter een minuscuul blokje met de naam Adv. Zo gek is het dus niet dat de doorsnee zoekmachinegebruiker het verschil niet opvalt.

Duidelijk is dat Google niet bepaald moeite doet om advertentieresultaten duidelijker te onderscheiden van organische resultaten. Het bedrijf zou zichzelf daarmee in de vingers snijden, want een groot deel van de bedrijfsomzet leunt op de inkomsten uit betaalde advertenties.

Google is er daarom veel aan gelegen adverteerders een zo hoog mogelijke Click Through Ratio aan te bieden. Alleen dan hebben ze namelijk een hoog rendement op hun investering. Dit werkt alleen als gebruikers ook bij de betaalde resultaten vermoeden dat ze het meest relevant zijn voor hun zoekopdracht – zoals dat eigenlijk alleen bij de organische resultaten het geval is.

Wat vindt Google zelf van de kritiek?

Een medewerker van Google heeft inmiddels gereageerd op de commotie die is ontstaan naar aanleiding van het onderzoek. Het bedrijf zegt zich niet te herkennen in de percentages uit het onderzoek en stelt bovendien dat de resultaten bij de meeste zoekopdrachten überhaupt geen advertenties bevatten.

Voornamelijk zoekopdrachten met commerciële zoekwoorden leveren in de zoekresultaten advertenties op. Dan nog zijn het er maximaal 4, maar vaker nog minder. Ondanks de relativeringen vanuit Google, is één ding in elk geval wél zeker: in de loop van de tijd heeft de zoekmachine het uiterlijk van zijn advertenties steeds meer aangepast om steeds minder op te vallen als advertentie.

Waar kan ik advertenties in Google verwachten?

Deze ontwikkeling zet Google in de komende jaren naar verwachting alleen maar verder voort. Zo is bekend dat het bedrijf reeds experimenteert met advertenties die niet alleen boven en onder de lijst met organische resultaten staan, maar die ook naar voren komen in overige zoekmachineonderdelen zoals Google Maps, Knowledge Panels en de Answer Box.

In hoeverre dit beleid daadwerkelijk verwijtbaar is, blijft natuurlijk de vraag. Feit is dat een advertentie die organisch overkomt enigszins misleidend is voor gebruikers. Anderzijds is het voor adverteerders een unieke mogelijkheid om meer impressies en hogere doorklikratio’s te realiseren. In de komende jaren zal blijken in hoeverre Google de advertentiegrenzen blijft opzoeken.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top