Hoge positie in Google voorwaarde Voice Search Answer

Voice Search is in 2019 zonder twijfel een van de meest besproken onderwerpen op het gebied van SEO. In een tijd waarin twee van de vijf volwassenen de technologie dagelijks gebruiken op hun smartphone, Google Home of Amazon Alexa, is het belangrijker dan ooit om met je website als Voice Search Answer uitverkoren te worden boven de concurrentie. Maar hoe slaag je hier nu in?

Hoge positie in Google voorwaarde Voice Search Answer

Top 3 zoekresultaten in 80% Voice Search Answers

Een hoge positie in de organische zoekresultaten van Google blijkt in elk geval een belangrijke voorwaarde, zo concludeert SEMRush naar aanleiding van een recent uitgevoerd onderzoek. De onderzoekers analyseerden maar liefst 50.000 gesproken zoekopdrachten om uit te vinden welke parameters Google Assistant gebruikt om de antwoorden hierop te selecteren.

Niet geheel verrassend blijkt er sprake van een correlatie tussen de positie in de zoekresultaten van een pagina en het aantal keer dat die pagina als Voice Search Answer werd geselecteerd. Maar liefst 4 op de 5 geselecteerde antwoorden blijkt afkomstig van een pagina die in de top 3 van Google’s organische resultaten staat. Ook gaat het vaak om uitgelichte zoekresultaten zoals featured snippets.

Linkbuilding ook voor vindbaarheid in Voice Search belangrijk

Een ander onderzoeksresultaat dat niet als donderslag bij heldere hemel komt, is dat ook backlinks een grote positieve invloed hebben op de vindbaarheid van een website in Voice Search. Dat valt te verwachten in een context waarin backlinks nog altijd voor 50% de organische posities van websites bepalen.

Maar liefst 50% van de uitverkoren Voice Search Answers had backlinks achter zich met daarin een anchortekst die ook onderdeel vormde van de zoekopdracht. Ook traditioneel belangrijke metrics als Page Score en Trust Score bleken hoger voor pagina’s die terugkwamen in Voice Search. Conclusie: linkbuilden doe je ook in 2019 niet voor niets.

Een snel antwoord op gesproken vragen

Laadsnelheid is een belangrijke ranking factor voor hoge organische posities en daarmee ook voor je vindbaarheid in Voice Search. Dit werd bevestigd in het onderzoek van SEMRush, waarin de laadsnelheid van de antwoordpagina aanzienlijk hoger bleek dan het gemiddelde van de top 10 resultaten die niet als Voice Search Answer waren uitverkoren. Sommige Voice Search Answers waren zelfs tienmaal sneller!

Ook leesbaarheid speelt zoals te verwachten een rol. Gesproken zoekopdrachten vallen immers binnen de categorie spreektaal en sluiten hierdoor beter aan op pagina’s die ook in een dergelijke stijl zijn geschreven. In het onderzoek bestaan de Voice Search Answers vrijwel zonder uitzondering uit content afkomstig van pagina’s met een zeer makkelijke leesbaarheid. Dit maakt diensten zoals Google Assistant voor de gemiddelde gebruiker eenvoudig te begrijpen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top