Hoger in Google Afbeeldingen met nieuwe functionaliteit

Het beginnen van een webwinkel is niet altijd eenvoudig. Staat de website eenmaal online, dan is het zaak om zoveel mogelijk bezoekers te trekken via zoekmachines zoals Google. Binnenkort wordt dat mogelijk iets eenvoudiger met een nieuwe functionaliteit in Google Afbeeldingen. Hierbij zien gebruikers in de zoekresultaten vergelijkbare producten, die misschien wel uit jouw eigen webshop afkomstig zijn.

Hoger in Google Afbeeldingen

Afbeeldingen interessant voor potentiële kopers

Het is algemeen bekend: mensen zijn visueel ingesteld. Dat geldt al helemaal voor de potentiële kopers van producten. Want hoewel zij zich tot een aankoop kunnen laten verleiden door prachtig geschreven productteksten, gaat er nog altijd niets boven het zien van het gewenste product. Niet voor niets bedrijven veel webshops tegenwoordig succesvol online marketing via Instagram.

Naast social media, is het vooral de zoekmachine waar gebruikers in aanraking komen met afbeeldingen van relevante artikelen. Mensen die bijvoorbeeld zoeken naar zonnebrillen of schoenen, klikken vaak door de plaatjes in Google Afbeeldingen totdat zij een interessant product tegenkomen. Voor een webshop is het dan ook zeer interessant om op dit gebied hoog te ranken.

Suggesties voor vergelijkbare producten in zoekmachine

Inmiddels heeft Google in de vorm van ‘Similar items’ (waarschijnlijk vertaald als ‘Vergelijkbare producten’) een nieuwe functionaliteit uitgerold. Deze toont gebruikers die op zoek zijn naar een specifiek artikel een overzicht van vergelijkbare producten in de vorm van plaatjes in Google Afbeeldingen.

De zoekmachine doet dit met behulp van speciale machine vision-technologie, die in staat is om bepaalde producten in afbeeldingen te herkennen en te koppelen aan vergelijkbare producten die interessant zijn voor de gebruiker. Dit helpt mensen niet alleen om sneller te vinden wat ze zoeken, maar biedt webwinkels ook kansen om meer potentiële kopers naar de website te lokken.

Vooralsnog is de nieuwe functionaliteit alleen beschikbaar op mobiele platforms en in de Android Search app. Ook is het aantal categorieën voor vergelijkbare productsuggesties nog beperkt tot schoenen, zonnebrillen en handtassen. In de komende maanden wordt dit uitgebreid met andere kleding en accessoires voor in huis en tuin.

Pas je website aan voor deelname

Je webshop verschijnt niet zomaar in de suggesties van vergelijkbare producten; hier moet je als webmaster ook zelf wat voor doen. Beschik je over enige technische kennis en heb jij je webshop bijvoorbeeld zelf gemaakt? Dan vind je onderstaande stappen vast niet lastig om uit te voeren.

Het enige wat je hoeft te doen, is het verwerken van Schema.org metadata in je productpagina’s. Alle producten met een naam, afbeelding, prijs, valuta en beschikbaarheid in de metadata komen in aanmerking voor een vermelding. Test vervolgens in de Structured Data Testing Tool of je de markup op correcte wijze hebt toegevoegd.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top