Hoog in Google komen?

Hoog in Google: verbeter uw Google ranking

De belangrijkste principes van zoekmachine optimalisatie

hoog in google Hoog in Google is een belangrijke basisvoorwaarde om online succes te boeken met uw bedrijf. Hoe minder bezoekers de website immers krijgt, hoe kleiner het aantal nieuwe klanten dat de site voor uw bedrijf genereert.

De oorzaak van lage bezoekersaantallen is vrijwel altijd hetzelfde: de website scoort niet hoog in Google. Een mooie website is daarom alleen zinvol wanneer deze ook goed vindbaar is in deze bekende zoekmachine. Alleen dan zal de website het gewenste rendement opleveren voor uw bedrijf.

Webton is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en heeft al talloze bedrijfswebsites hoog in Google laten scoren. Wij verbeteren de vindbaarheid van uw website waardoor deze een hoge positie in de zoekresultaten bezet. Hierdoor zullen de bezoekersaantallen van uw website snel toenemen, waardoor uw bedrijf in contact komt met meer potentiële klanten.

Website beter vindbaar maken in Google

linkbuilding scanHoger in Google ranken is tegenwoordig bepaald geen eenvoudige opgave. De online concurrentie is groot en de regels van Google zijn streng. Websites die gebruik maken van dubieuze SEO-strategieën lopen een groot risico op een straf van de zoekmachine. In plaats van hoog in Google te komen, kelderen deze websites juist in de zoekresultaten! Het is daarom onverstandig om met onvoldoende kennis van zaken zelf te proberen de positie van uw website in de zoekmachines te verbeteren.

Om met uw website op duurzame wijze hoger in Google te belanden, is de hulp van een gespecialiseerd zoekmachinemarketingbureau onmisbaar. Webton bepaalt in nauwe samenspraak met u de optimale SEO strategie en maakt heldere afspraken zodat u weet waar u aan toe bent. Uiteraard wilt u gedurende het zoekmachine optimalisatie traject ook op de hoogte blijven van de vorderingen. Uw bedrijf krijgt daarom een vaste contactpersoon die u regelmatig informeert over de laatste stand van zaken.

Online adverteren en zoekmachine optimalisatie

Webton maakt gebruik van meerdere succesvolle methoden om uw website aan een hoge positie in Google te helpen. Zowel zoekmachine optimalisatie als zoekmachine adverteren zijn SEO-methoden die hun effectiviteit ruimschoots hebben bewezen, maar elke methode heeft zo zijn eigen voordelen.

Bij zoekmachine optimalisatie optimaliseren wij uw website voor optimale vindbaarheid in Google. Er gaat enige tijd overheen voordat het effect zichtbaar is, maar de resultaten zijn blijvend. Bij zoekmachine adverteren tonen wij advertenties van uw bedrijf naast de organische zoekresultaten in Google. Hoewel deze methode direct resultaat laat zien, stopt het effect wanneer de advertenties weer worden verwijderd.

Het combineren van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren is daarom de meest efficiënte wijze om online succes te boeken. U bent zo niet alleen minder geld kwijt aan advertenties, maar ziet ook snel blijvende resultaten.

Hoog in Google met zoekmachine optimalisatie

Nu de effectiviteit van zoekmachine optimalisatie u duidelijk is, wilt u wellicht weten hoe dit proces precies in zijn werk gaat. Het zoekmachinevriendelijk maken van een website vereist veel kennis en expertise bij uw internetbureau. De bekende zoekmachine Google past namelijk talloze ranking factoren toe die bepalen of uw website hoog scoort in de zoekresultaten. Hoe beter uw website voldoet aan deze honderden voorwaarden, hoe eerder u in hoog in Google belandt.

Maar let op: wanneer uw website in alle opzichten geoptimaliseerd wordt voor zoekmachinevriendelijkheid, kan dit ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers. Google probeert dit scenario te voorkomen door over-geoptimaliseerde websites juist slechter te laten scoren in de zoekresultaten. De balans tussen optimalisatie en gebruiksvriendelijkheid van uw website moet dus precies goed zijn. Webton bewaakt deze balans voor u en is op de hoogte van alle belangrijke ranking factoren die de positie van uw website in Google bepalen. Hieronder noemen we er enkele:

  • Content: de content (inhoud) van uw website moet aan bepaalde kwaliteitsstandaarden voldoen. Hoe lager de kwaliteit van zaken als teksten en afbeeldingen op uw website, hoe lager Google uw website zal waarderen. Tegelijkertijd moet de content ook relevant zijn voor het onderwerp waar de zoekmachinegebruiker naar zoekt. Relevantie en kwaliteit zijn twee belangrijke ranking voorwaarden om hoog in Google te komen.
  • Techniek: uw website moet op technisch vlak goed in elkaar steken om volledig geïndexeerd te worden door Google. Wanneer een website niet of slechts gedeeltelijk geïndexeerd wordt, verschijnen de niet-geïndexeerde pagina’s überhaupt niet in de zoekresultaten. Hierdoor krijgen deze pagina’s dus géén bezoekers uit Google! Dit is een mokerslag voor elke website. Het is daarom van groot belang om uw website te laten bouwen door een internetspecialist zoals Webton. Zo weet u zeker dat de techniek van uw website in orde is en de website goed werkt voor bezoekers én zoekmachines.
  • Domeinnaam: de leeftijd en reputatie van uw domeinnaam vormen voor Google een indicatie van betrouwbaarheid. Hoe ouder de domeinnaam, hoe langer de bijbehorende website bestaat en hoe serieuzer deze te nemen valt. En hoe beter de reputatie van de domeinnaam, hoe beter de inhoud van de bijbehorende website waarschijnlijk zal zijn. Google beloont dit met een stijging van de website in de zoekresultaten. Heeft u niet de beschikking over een oudere domeinnaam? Dan is het wellicht een idee om een oude domeinnaam met een goede reputatie te kopen.
  • Webhosting: de server waarop uw website staat moet snel en stabiel zijn. Een trage website die regelmatig niet werkt is logischerwijs niet gebruiksvriendelijk voor bezoekers. Dit levert direct strafpunten op bij Google. Staat uw website op een server waarop veel andere dubieuze websites gehost worden? Dit vergroot volgens Google de kans dat ook uw website onbetrouwbaar is en leidt tot een daling van uw website in de zoekresultaten. Kies uw webhosting dus zorgvuldig!
  • Structuur: uw website moet helder gestructureerd zijn zodat bezoekers snel en gemakkelijk kunnen navigeren. Hoe beter de navigatie, hoe gebruiksvriendelijker de website is. Het is juist deze gebruiksvriendelijkheid die door Google hoog wordt gewaardeerd. Een website met een duidelijke structuur is bovendien makkelijker te indexeren door Google, wat uw positie in de zoekresultaten ten goede zal komen.
  • Linkbuilding: als u met uw website hoog in Google wilt komen is linkbuilding onmisbaar. Linkbuilding is het vergaren van een collectie externe links naar uw eigen website. Hoe vaker andere websites naar uw website linken, hoe hoger uw website in het aanzien van Google stijgt. Een website waar vaak naar gelinkt wordt moet op inhoudelijk vlak immers wel kwaliteit bieden, zo redeneert men bij de zoekmachine.Toch zijn er websites die misbruik maken van dit principe en zoveel mogelijk links uitwisselen met andere websites. Google hanteert strikte regelgeving om ervoor te zorgen dat een linkprofiel op natuurlijke wijze is opgebouwd. Linkbuilding dient daarom alleen te worden verzorgd door een ervaren linkbuildingbureau zoals Webton.
  • Social media: heeft uw website nog geen bijbehorende social media kanalen? Dan laat u een grote kans liggen. Hoe groter de aanwezigheid van een website op social media, hoe meer status deze site in de ogen van Google heeft. Een website met veel volgers op social media zal waarschijnlijk relevante en kwalitatief hoogwaardige inhoud te bieden hebben. Google beloont dit met een hogere positie van uw website in de zoekresultaten.

Met uw website bovenaan in Google

Bovenaan in Google komen is heel goed mogelijk met een doordachte combinatie van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Sterker nog: zelfs met de inzet van slechts een van beide methoden is het in sommige gevallen mogelijk om met uw website hoog in Google te belanden.

Het is dan wel uitermate belangrijk om in zee te gaan met de juiste internetspecialist en al vroeg het kaf van het koren te scheiden. Goedkope internetbureaus leveren vaak niet de kwaliteit waar u naar op zoek bent en kunnen uw bedrijf zelfs serieuze schade berokkenen. Slechte SEO en SEA strategieën kunnen een daling in Google veroorzaken waar uw website slechts langzaam van herstelt.

Webton heeft al honderden websites aan een topnotering in Google geholpen en een duurzame toestroom van klanten voor deze websites gerealiseerd. Onze jarenlange kennis en expertise op het gebied van zaken als zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren staan buiten kijf. Bovendien profiteert u van een aantal flinke voordelen wanneer u Webton verkiest boven andere bureaus:

  1. Webton scoort net zo hoog bij u als wij u laten scoren in Google. Wij krijgen gemiddeld een 9,5 als waarderingscijfer van onze klanten. Geen enkel ander zoekmachinebedrijf in Nederland scoort zo hoog bij zoveel verschillende klanten.
  2. Webton verricht werkzaamheden op basis van een fixed price. Bedrijven komen in de webdesignbranche tegenwoordig vaak voor verrassingen te staan, zoals extra kosten die onverwacht in rekening worden gebracht op de factuur. Webton weigert hieraan mee te doen en maakt heldere afspraken met u waardoor u weet waar u aan toe bent. Onze vaste prijzen zijn bovendien erg voordelig en zeer concurrerend.
  3. Webton communiceert snel en flexibel. Heldere en prettige communicatie met onze klanten is voor ons een belangrijke prioriteit. Op werkdagen reageren wij gemiddeld binnen een uur op al uw vragen. In noodgevallen of spoedsituaties bent u verzekerd van een snelle reactie en kundige service.
  4. Webton geeft u een vast aanspreekpunt. Een vaste contactpersoon vergemakkelijkt de communicatie en zorgt voor duidelijke wederzijdse afspraken. Uw aanspreekpunt is exact op de hoogte van uw wensen en houdt u gedurende trajecten nauwgezet op de hoogte van de voortgang.

Hoe kom ik hoger in Google?

Het algoritme van Google neemt honderden uiteenlopende ranking factoren mee bij het beoordelen van websites. Natuurlijk wegen sommige criteria zwaarder dan andere. Om in aanmerking te komen voor een topnotering in Google moet een website op zijn minst content van goede kwaliteit aanbieden en technisch goed in elkaar zitten.

Wanneer u uw website laat bouwen bij Webton weet u zeker dat de techniek van de website piekfijn in orde is. Vervolgens is het zaak om te beginnen met de opbouw van kwalitatief hoogwaardige content. Heeft uw website al de nodige content maar scoort u nog niet hoog in Google? Dan is de content waarschijnlijk voor verbetering vatbaar.

Goede content marketing belangrijk voor SEO optimalisatie

Het kost relatief weinig tijd en moeite om uw bestaande content te verbeteren, maar toch kunt u er de kans aanzienlijk mee vergroten dat uw website hoog in Google komt. Ook het schrijven van geheel nieuwe content is een relatief tijdsefficiënte methode om snel hoger in Google te komen.

Het belang van kwalitatief hoogwaardige content is u inmiddels duidelijk, maar wat bepaalt de kwaliteit van content nu precies? Doorslaggevend is natuurlijk de inhoudelijke meerwaarde voor de gebruiker. Wanneer uw content waardevolle informatie bevat, zullen bezoekers dit waarderen en sneller nog eens terugkeren naar uw website. Tegelijkertijd stijgt hierdoor de kans dat Google de waarde van uw website inziet en dit beloont met een hoge positie in de zoekresultaten.

Het algoritme van Google maakt gebruik van meer dan 200 ranking factoren om de waarde en relevantie van content voor gebruikers te bepalen. Met name zoekwoorden spelen hierbij een belangrijke rol. Wanneer uw content veel zoekwoorden bevat in relatie tot een bepaald onderwerp, is de kans groot dat uw website hoog zal scoren in Google wanneer een zoekmachinegebruiker op dit onderwerp zoekt. Uw website moet dan uiteraard wel ook voldoen aan andere belangrijke ranking factoren en de concurrentie op meerdere van deze criteria aftroeven.

Het optimaliseren van uw website voor de gebruiker en voor Google kan dus uitstekend samengaan. Wanneer u content schrijft over een bepaald onderwerp, is de kans groot dat u de belangrijkste zoekwoorden omtrent dit onderwerpen automatisch al in de tekst verwerkt. Uw content zal dan hoog scoren in Google én gewaardeerd worden door gebruikers.

Zoekmachine optimalisatie vereist zoekwoorden onderzoek

Heeft u relevante content geschreven die desondanks niet door Google wordt gewaardeerd? Dan kunt u deze onder meer verbeteren door meer relevante zoekwoorden erin te verwerken. Dit begint met het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek. De Google Keyword Planner (ook wel de Google Zoekwoordplanner genoemd) is een gratis hulpmiddel voor zoekwoordenonderzoek.

Wanneer u in de Google Keyword Planner zoekt op het onderwerp van uw content, krijgt u een overzicht van alle gerelateerde zoekwoorden te zien. Per zoekwoord wordt aangegeven hoeveel zoekopdrachten maandelijks worden uitgevoerd op dit zoekwoord en hoe groot de concurrentie voor dit zoekwoord is. Dit is belangrijke informatie om te bepalen welke zoekwoorden u in uw content verwerkt. Hoe meer verschillende zoekwoorden uw content bevat, hoe groter de kans dat uw tekst op dit zoekwoord bovenaan in Google komt.

Een website met geoptimaliseerde content zal hierdoor op termijn onvermijdelijk hoog in Google komen. Wees echter voorzichtig: een tekst die overdreven veel zoekwoorden bevat is minder prettig leesbaar voor gebruikers, wat Google bestraft met een daling in de zoekresultaten.

Hoger in Google komen: concrete voorbeelden en tips

Bijna elke webmaster wil zo hoog mogelijk ranken en houdt zich daarom bezig met zoekmachine optimalisatie. Uw website is dus niet de enige website die hoog in Google probeert te komen door relevante zoekwoorden in content te verwerken. Toch zijn er nog altijd slimme methoden om andere websites af te troeven en hoger te scoren in Google dan uw concurrenten.

De meeste websites verwerken namelijk shorttail zoektermen in hun content. Dit zijn relatief korte zoektermen waar vaak op gezocht wordt en waarvoor de concurrentie dus hoog is. Een minder bekend alternatief zijn longtail zoektermen. Dit zijn relatief langere zoektermen waar minder vaak op gezocht wordt en waarvoor de concurrentie dus aanmerkelijk lager is. Hierdoor is het een stuk gemakkelijker om op longtail zoektermen hoog in Google te scoren.

Enkele voorbeelden shorttail zoektermen:

  • Weegschaal
  • Grasmaaier

Enkele voorbeelden longtail zoektermen:

  • Digitale weegschaal met analysesoftware
  • Benzinegrasmaaier van 3000 watt

Uit bovenstaande voorbeelden blijkt duidelijk het verschil tussen shorttail- en longtail zoektermen. Goede zoekmachine optimalisatie richt zich op beiden, want beide soorten zoektermen hebben zo hun eigen voordelen.

Longtail zoekwoorden zijn een uitstekende SEO-strategie om snel hoger in Google te komen. Bijna driekwart van alle zoekopdrachten in Google betreft lange zoekwoorden, waardoor de kans groot is dat uw content snel gevonden wordt op longtail termen. Bovendien is de concurrentie voor longtail zoektermen minder fors, wat de kans nog eens vergroot dat uw website hoog in Google belandt.

Shorttail zoektermen zijn populair, waardoor de concurrentie voor deze zoekwoorden een stuk steviger is. De populariteit is echter tevens de kracht van shorttail zoektermen. Wanneer u hoog in Google scoort op korte zoekwoorden, is de kans groot dat u hierdoor veel bezoekers ontvangt. Omdat de concurrentie zo groot is, kan het enige tijd duren voordat u een hoge positie in Google weet op te bouwen voor shorttail zoektermen. Een combinatie van shorttail- en longtail zoektermen in uw content is daarom de beste zoekmachine strategie.

Toppositie in Google realiseren

Hoog in Google komen is een nobel streven, maar wat verstaan we nu precies onder ‘hoog’? De eerste pagina van de zoekresultaten bestaat uit 10 organische rankings, die van boven naar beneden op volgorde gesorteerd zijn. De blik van mensen valt als eerste op de bovenste zoekresultaten, waardoor deze de meeste kans maken om aangeklikt te worden. Pas als de titel en meta description van de bovenste zoekresultaten niet voldoen aan de verwachtingen van gebruikers, scrollen zij naar beneden om de resultaten daaronder te bekijken.

Bovenaan in Google komen

Zoekresultaten onderaan de eerste pagina van Google maken dus een stuk minder kans om aangeklikt te worden, laat staan de zoekresultaten op navolgende pagina’s. Het is daarom zaak om met uw website niet alleen in de top 10 van Google te komen, maar liefst een van de bovenste posities in de zoekresultaten te bezetten. Zoekmachine optimalisatie is absoluut noodzakelijk om met de topnoteringen in Google te kunnen concurreren.

SEO check nodig? Gratis SEO checklist om hoog in Google te komen:

Hoger scoren in Google is alleen mogelijk wanneer u op de hoogte bent van de belangrijkste tips en trucs op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Webton heeft speciaal hiervoor een handige SEO checklist voor u samengesteld. Onze SEO check bevat bewezen effectieve methodes die tot het arsenaal behoren van de meest vooraanstaande online marketing specialisten.

Of u nu bestaande content wilt optimaliseren of een geheel nieuw artikel wilt schrijven, deze SEO checklist is in elke situatie zeer bruikbaar. Bedenk vooraf op welke zoekterm u hoger wilt scoren in Google en optimaliseer uw content op grond daarvan met onze checklist. Hoe meer adviezen uit de SEO check u succesvol op uw website weet te verwerken, hoe groter de kans dat u hoog in Google komt.

SEO checklist:

Optimaliseer de URL op zoekmachine vriendelijkheid

De afkorting URL staat voor Uniform Resource Locator en is het adres van een pagina op internet. Net zoals uw huis een eigen adres heeft, heeft ook elke webpagina een uniek adres op het wereldwijde web. Een zoekmachine vriendelijke URL is een URL die geoptimaliseerd is voor vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.

Hoe meer zoekwoorden een URL bevat, hoe relevanter de pagina in de ogen van Google is wanneer een gebruiker op een gerelateerd onderwerp zoekt. Het is daarom verstandig indien mogelijk verschillende zoekwoorden in de URL van uw webpagina’s te verwerken en het gebruik van tekens en symbolen zoveel mogelijk te vermijden.

Uiteraard geldt ook hier dat een overdaad aan zoekwoorden het tegenovergestelde effect kan sorteren. Een overdreven lange URL is moeilijker te onthouden voor gebruikers en wekt bij Google de indruk dat de website zich wellicht schuldig maakt aan manipulatie van de zoekresultaten. Het is daarom voldoende om slechts enkele belangrijke zoekwoorden in de URL te verwerken.

Tegenwoordig zijn diverse zoekmachine optimalisatie methoden standaard geïntegreerd in website software. Bekende opensource software zoals WordPress, Drupal en Joomla creëert automatisch een zoekmachine vriendelijke URL op basis van factoren zoals de titel van de content. Uiteraard heeft u als webmaster altijd nog de mogelijkheid om de URL zelf handmatig aan te passen.

Optimaliseer de titel van uw content

Goede content heeft een titel die de aandacht van de lezer trekt en de vindbaarheid in Google verbetert. Bij voorkeur geeft een titel net genoeg informatie prijs om het artikel samen te vatten, maar prikkelt de titel tegelijkertijd de nieuwsgierigheid van de gebruiker om deze tot lezen aan te sporen. Een slechte titel maakt daarentegen onvoldoende duidelijk waar de content over gaat en bevat niet de belangrijkste zoekwoorden in relatie tot het onderwerp.

Een goede titel kan serieus verschil maken voor de vindbaarheid van uw content en de hoeveelheid lezers. Hieronder vergelijken we een sterke en prikkelende titel met een saaie en vage titel:

Goede titel:                        Hoger in Google door deze 5 SEO geheimen

Slechte titel:                       Raadgeving voor een hoge notering

Al snel wordt duidelijk dat er een groot verschil zit tussen beide titels, terwijl ze beiden dezelfde content beschrijven. De goede titel vat concreet samen waar de content over gaat, bevat meerdere zoekwoorden, prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer (onder meer door het gebruik van het woord ‘geheimen’) en maakt bovendien duidelijk wat het voordeel is voor mensen die het artikel lezen.

Dit in tegenstelling tot de slechte titel, die erg vaag blijft (een hoge notering; in welke lijst?), hierdoor automatisch de nieuwsgierigheid van de lezer niet prikkelt, te formeel taalgebruik toepast (raadgeving in plaats van tips, trucs of advies) en nauwelijks relevante zoekwoorden bevat.

De goede titel zal door de aanwezigheid van belangrijke zoekwoorden aanmerkelijk beter scoren in Google. Voorzichtigheid is echter geboden: om te voorkomen dat webmasters hun titels spammen met zoekwoorden, heeft Google een limiet van 55 tekens vastgesteld voor titels. Meer tekens dan dit worden simpelweg niet getoond in de zoekresultaten en hebben dus ook geen meerwaarde.

Daarnaast kent de zoekmachine steeds minder waarde toe aan elk zoekwoord naarmate de hoeveelheid zoekwoorden in de titel toeneemt. Een korte, krachtige titel die gericht is op zowel de gebruiker als op vindbaarheid in Google vormt dus de gulden middenweg.

Optimaliseer de title meta tag

De titel meta tag moet liefst zoveel mogelijk overeenkomen met de titel van uw content om verwarring bij bezoekers te voorkomen. Wanneer een gebruiker in Google zoekt op ‘Hoog in Google komen tips’ ziet hij in de zoekresultaten bijvoorbeeld de title meta tag ’10 gratis tips om snel hoog in Google te komen’. Als de gebruiker hierna klikt op dit zoekresultaat en hij belandt op een webpagina met een compleet andere titel (bijvoorbeeld: ‘Koop dit E-book om bovenaan in Google te komen’) voelt hij zich opgelicht en klikt hij waarschijnlijk snel weer weg.

Een title meta tag kan weliswaar nog altijd geoptimaliseerd worden voor vindbaarheid in Google, maar hij moet wel in de context van de content passen. Wanneer u zowel de titel als de title meta tag van uw content op de juiste wijze optimaliseert, zullen deze automatisch sterk op elkaar lijken. Een goed doordachte title meta tag kan een zeer positieve invloed hebben op de positie van uw website in de zoekresultaten.

Optimaliseer de description meta tag

Onder de title meta tag ziet de gebruiker in de zoekresultaten een beschrijving van de webpagina waarnaar gelinkt wordt. Deze beschrijving staat ook wel bekend als de description meta tag en is door u als webmaster zelf in te stellen. De description meta tag biedt meer ruimte dan de title meta tag om de inhoud van uw content te beschrijven en verduidelijkt voor bezoekers waar uw artikel over gaat.

Ook in de description meta tag kunt u de belangrijkste zoekwoorden in relatie tot uw content verwerken, om zo de vindbaarheid van uw webpagina te optimaliseren. Net als bij de title meta tag heeft Google een limiet ingesteld om over-optimalisatie te voorkomen. Logischerwijs ligt de limiet bij de description meta tag hoger, namelijk op 150 tekens. Meer tekens toevoegen biedt geen meerwaarde en kan zelfs nadelige gevolgen hebben voor de vindbaarheid van uw pagina in Google.

Optimaliseer de zoekwoord dichtheid (keyword density)

Een artikel dat een bepaald onderwerp beschrijft, bevat normaal gesproken meerdere keren belangrijke zoekwoorden die gerelateerd zijn aan dat onderwerp. Dit is het onderliggende principe waarop het algoritme van Google de zoekresultaten bepaalt. Hoe vaker bepaalde zoekwoorden in uw content voorkomen, hoe relevanter het artikel waarschijnlijk is voor de gerelateerde zoekopdracht van de gebruiker.

De zoekwoord dichtheid (ook bekend als keyword density) is het aantal keer dat uw content een bepaald zoekwoord bevat. Uiteraard geldt ook hierbij een bovengrens om over-optimalisatie te vermijden. Google vermoedt dat er sprake is van zoekmachine manipulatie wanneer bepaalde zoekwoorden overdreven vaak terugkomen in uw content. Dit gaat ten koste van de leesbaarheid van het artikel, wat Google bestraft met een daling van uw website in de zoekresultaten. Overdrijf de zoekmachine optimalisatie van uw content dus niet!

Nog een reden om behoudend te zijn met het verwerken van al teveel zoekwoorden in uw content is de waardering door bezoekers. Wanneer uw teksten doorspekt zijn met zoekwoorden, staat dit een prettige leeservaring in de weg. Vlot lopende teksten zijn immers niet geschreven voor zoekmachines, maar zijn juist gericht op de lezer. Als online marketeer is het zaak een optimale balans te vinden tussen deze twee belangen.

Een veilige regel is doorgaans om een belangrijk zoekwoord in ieder geval drie keer terug te laten keren in uw content: één keer in het begin, één keer op de helft en één keer op het einde van de tekst. Wanneer u deze regel aanhoudt voor meerdere van uw belangrijke zoektermen, ontstaat er als vanzelf een artikel dat hoog in Google scoort én goed leesbaar is voor bezoekers.

Voor welke verdeling van zoekwoorden u ook kiest: onthoud dat de kwaliteit van uw content altijd dient te prevaleren boven de vindbaarheid in zoekmachines. Sommige content marketeers streven naar een specifieke zoekwoord dichtheid in al hun artikelen, waardoor de content meer een mathematisch berekende opsomming van zoektermen is dan een bron van waardevolle informatie voor de lezer.

Inhoud van hoge kwaliteit is wat bezoekers aantrekt en nog eens terug zal laten komen. Een content strategie die zich richt op kwaliteit voor de lezer zal op termijn onvermijdelijk tot succes leiden.

Verwerk zoekwoorden in de eerste alinea

De eerste alinea van een artikel is vaak een goede indicatie van de overige inhoud van de tekst. Dit vormt dan ook de reden dat Google meer waarde toekent aan het begin van content. Hoe eerder in de tekst een zoekwoord geplaatst wordt, hoe zwaarder het zoekwoord meeweegt voor vindbaarheid in Google.

Het is dan ook verstandig om meerdere van uw belangrijkste zoekwoorden te verwerken in de eerste alinea van uw content. Het is natuurlijk niet de bedoeling om het begin van uw tekst een onnatuurlijke opsomming van zoekwoorden te maken. Ook hier is namelijk het beschermingsmechanisme van Google van kracht: hoe vaker u bepaalde zoekwoorden herhaalt, hoe minder waarde Google aan deze zoekwoorden toekent.

De inhoud van uw content moet te allen tijde de prioriteit krijgen. Er is echter niets mis mee wanneer u enkele belangrijke zoekwoorden op strategische wijze in het begin van uw artikel verwerkt. Dit verduidelijkt voor de lezer waar het artikel over gaat en zorgt er tegelijkertijd voor dat uw content hoger in Google komt. Een win-winsituatie!

Verwerk geoptimaliseerde afbeeldingen in de content

Geen enkele lezer zit te wachten op ellenlange pagina’s droge tekst. Online webteksten moeten totaal anders geschreven worden dan bijvoorbeeld een studieboek. Lezers op internet willen niet alleen geïnformeerd, maar ook vermaakt worden!

Content marketeers maken daarom gebruik van slimme trucjes om teksten prettig leesbaar te maken en de aandacht van de lezer vast te houden. Zo schrijven zij bij voorkeur korte alinea’s en maken zij regelmatig gebruik van synoniemen om saaie herhalingen van termen te voorkomen.

Het meest krachtige wapen van content marketeers is echter afbeeldingen. Een simpel plaatje kan meer zeggen dan een schriftelijk betoog van 300 woorden. Het verwerken van afbeeldingen in uw content vormt daarom niet alleen een inhoudelijke meerwaarde als aanvulling op de tekst, maar is voor de lezer ook een welkome afwisseling tussen de verschillende alinea’s droge tekst. Bovendien zal uw afbeelding te vinden zijn in Google Afbeeldingen, wat kan leiden tot een nieuwe toestroom van bezoekers naar uw website.

Een handige truc is om al in het begin van uw artikel een afbeelding te verwerken. De lezer ziet zo direct (zonder naar beneden te scrollen) dat de tekst voorzien is van plaatjes, wat de content al direct een stuk aantrekkelijker doet ogen en laagdrempeliger maakt.

Het toevoegen van een afbeelding verhoogt dan ook de leesbaarheid en daarmee gebruiksvriendelijkheid van content. En laat dit nu net een belangrijk streven van Google zijn! De zoekmachine beloont daarom websites die regelmatig afbeeldingen in hun content verwerken met een hogere notering in de zoekresultaten.

Om daadwerkelijk hoog in Google te scoren, is het wel aan te bevelen uw afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines. Sitesnelheid is een belangrijke ranking factor voor Google, maar afbeeldingen zijn doorgaans relatief grote bestanden die de laadsnelheid van uw website vertragen. Een belangrijke stap is daarom om de bestandsgrootte van uw afbeeldingen te minimaliseren:

Afbeelding verkleinen

Afbeeldingen zoals foto’s nemen vaak veel serverruimte in beslag. Dit is slecht voor de laadsnelheid van uw site en vormt dus een obstakel om hoog in Google te scoren. Afbeeldingen dienen daarom zo klein mogelijk gemaakt te worden. Dit kan enerzijds door de afmetingen van de afbeelding te verkleinen of anderzijds door het bestand te comprimeren met speciale software. Een kleinere afbeelding past vanuit ontwerpmotieven doorgaans beter in tekst, wat een prettige leeservaring voor gebruikers bevordert.

Een afbeelding kleiner maken kan met behulp van bekende software zoals Adobe Photoshop, MS Paint en Picture Manager. Deze programma’s zijn ook in staat een afbeelding te comprimeren (de bestandsgrootte kleiner te maken), door deze bijvoorbeeld in een bestandsformaat op te slaan dat meer compressie toepast. Hierdoor is de bestandsgrootte van de afbeelding kleiner, neemt deze minder ruimte op de server in beslag en zal de afbeelding sneller inladen op de website.

Een veelgebruikt bestandsformaat voor online afbeeldingen met een optimale balans tussen kwaliteit en compressie is het bekende JPEG-formaat. Ook de kwaliteit van de afbeelding kan naar eigen inzicht verminderd worden, aangezien kwalitatief lagere afbeeldingen minder informatie bevatten en hierdoor minder ruimte vereisen. Uiteraard moet de kwaliteit van het plaatje wel acceptabel blijven om de meerwaarde van de afbeelding voor de content te behouden.

Extra tip: zijn uw afbeeldingen al verkleind, maar is de laadsnelheid van uw website nog voor verbetering vatbaar? Probeer dan eens om de afbeeldingen op een andere server te plaatsen. Dit verlaagt de belasting op uw eigen server, neemt minder ruimte in beslag, vermindert uw dataverkeer en kan de snelheid van uw website verhogen.

Afbeeldingen kleiner maken is een prima manier om hoger in Google te ranken, meer er zijn nog meer manieren om afbeeldingen te optimaliseren op vindbaarheid in zoekmachines:

Optimaliseer de title tag, alt tag en bestandsnaam van de afbeelding

Net zoals tekstuele content kan ook een afbeelding een titel krijgen. Dit is goed voor de vindbaarheid van de pagina in Google en informeert de lezer over de inhoud of context van de afbeelding. Dezelfde richtlijnen zijn dan ook van kracht als bij geschreven content. Een sterke titel moet de inhoud van de afbeelding samenvatten en bij voorkeur gerelateerd zijn aan het onderwerp van de tekst. Ook komt de afbeelding hoger in Google wanneer er meerdere zoekwoorden in de titel worden geïntegreerd.

Wanneer de bezoeker zijn muisaanwijzer op een afbeelding plaatst, zal na enige tijd een informatiebalkje verschijnen met extra informatie over de afbeelding. Dit informatiebalkje staat ook wel bekend als de alt tag of alternatieve tag en is met name handig als de afbeelding niet ingeladen kan worden maar de bezoeker toch wil weten wat het onderwerp is. Ook zoekmachines halen hier hun informatie uit, waardoor de alt tag helpt om uw website hoog in Google te laten komen.

Veel webmasters verzuimen om aandacht te besteden aan de bestandsnaam van hun afbeeldingen. Zonde, want de bestandsnaam is bij uitstek geschikt om belangrijke zoekwoorden te bevatten. Dit helpt uw website om hoger te scoren in Google, terwijl het u nauwelijks tijd kost om de bestandsnaam aan te passen. Het is belangrijk om geen kans onbenut te laten om hoog te ranken in zoekmachines. Kleine details kunnen het verschil maken in een tijd waarin de online concurrentie groot is!

Verwerk andere media zoals video in de content

Geschreven content is weliswaar nog altijd een van de beste manieren om op duurzame wijze hoog in Google te komen, ook andere media dragen steeds vaker hun steentje bij aan de online vindbaarheid van een website.

We leven in een multimediaal tijdperk waarin zaken als online video’s een enorme vlucht hebben genomen. Het succes van de bekende videowebsite YouTube vormt het beste bewijs van de snelle ontwikkelingen op multimediaal gebied. De populariteit van online video’s is zelfs zo groot, dat YouTube inmiddels na Google de grootste zoekmachine ter wereld is!

Het toevoegen van video aan uw content biedt echter meer voordelen dan alleen een betere vindbaarheid in zoekmachines. Ook gebruikers waarderen het wanneer een website hun visuele beleving verbreedt door verschillende vormen van audiovisuele content aan te bieden.

Het is daarom belangrijk uw website zo multimediaal mogelijk te maken. Probeer waar mogelijk naast geschreven content en afbeeldingen ook video’s, geluidsbestanden en PDF-documenten toe te voegen. Zeker wanneer concurrerende websites dit nog niet doen, zullen bezoekers de voorkeur geven aan uw website.

Hanteer een duidelijke structuur

De gemiddelde bezoeker van uw website heeft weinig tijd en een korte aandachtsspanne. Het is daarom van belang uw content op heldere wijze te structureren, zodat de bezoeker de tekst snel verkennend kan lezen.

De beste manier om structuur aan te brengen in een tekst is het gebruik van titels en kopjes, maar er zijn nog meer methoden om de aandacht van de bezoeker vast te houden en de leeservaring te verbeteren:

  • Hou de alinea’s relatief kort (niet meer dan 7 regels)
  • Integreer afbeeldingen, geluidsbestanden en video’s om de tekst te ondersteunen
  • Gebruik H1, H2 en H3 tags om de inhoud van paragrafen samen te vatten
  • Maak belangrijke zoekwoorden vet gedrukt. Hierdoor zien bezoekers in één oogopslag wat de belangrijke thema’s in de tekst zijn en bovendien scoort de pagina hierdoor hoger in Google
  • Gebruik een gangbaar lettertype dat duidelijk leesbaar is

Investeer in linkbuilding

Naast zoekmachine optimalisatie en content marketing is linkbuilding de beste manier om met uw website hoog in Google te komen. Linkbuilding is het verzamelen van een collectie links die naar pagina’s op uw website verwijzen. Deze links vormen voor Google een indicatie van de relevantie en betrouwbaarheid van uw website.

Linkbuilding kan gedaan worden met zowel interne links als externe links. Interne links kunt u plaatsen op uw eigen webpagina’s en laten verwijzen naar content op andere pagina’s van uw website. Op deze manier verwijzen verschillende artikelen onderling naar elkaar. Dit laat Google zien dat het ontwerp van de artikelen gerelateerd is en dat de artikelen elkaar inhoudelijk aanvullen.

Het resultaat is dat Google deze relevantie beloont met een hogere positie voor de webpagina in de zoekresultaten. Tegelijkertijd vormt het een meerwaarde voor bezoekers, die op deze manier snel in aanraking komen met relevante content en veel sneller over uw site kunnen navigeren.

Externe links kunt u plaatsen op uw eigen webpagina’s en laten verwijzen naar content op andere websites. Ook externe websites kunnen immers content bevatten die uw artikelen aanvult of relevant is voor het onderwerp van uw website. Natuurlijk wilt u bezoekers alleen doorverwijzen naar websites die content van goede kwaliteit leveren, want links naar websites van lage kwaliteit zullen negatieve gevolgen hebben voor uw imago en de notering van uw site in de zoekresultaten.

Voeg de content toe aan een categorie

Niet alleen de inhoud van uw content dient op logische wijze gestructureerd te worden, ook de content zelf moet bij voorkeur op duidelijke wijze worden gecategoriseerd. Het onderverdelen van content in categorieën is niet alleen handig voor bezoekers om makkelijker te navigeren, maar helpt ook om hoger in Google te ranken.

Publiceer de content

Nadat u kwalitatief hoogwaardige content heeft geschreven, wilt u natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen het lezen! Doe er daarom alles aan om uw content onder de aandacht van een zo breed mogelijk publiek te laten komen. Verspreid uw artikelen via social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.

Neem actief deel aan discussies met uw lezerspubliek en vraag trouwe bezoekers uw content te delen met hun kennissenkring. De beste reclame is nog altijd mond-tot-mondreclame!

Wilt u nóg hoger in Google komen?

Wanneer u alle tips en trucs uit dit artikel toepast, zal uw website op termijn ongetwijfeld hoger in Google ranken. Met een beetje geluk en een flinke portie doorzettingsvermogen is het zelfs mogelijk bovenaan in Google te komen!

Betere vindbaarheid in Google

Natuurlijk hebben wij ons in dit artikel alleen gericht op de belangrijkste factoren om hoog in Google te scoren. Er zijn immers zoveel factoren die een rol spelen, dat het onmogelijk is om deze allemaal uitgebreid te bespreken.

Wilt u nóg meer controle hebben over het eindresultaat en daadwerkelijk bovenaan in Google komen? Dan is het zaak uw website ook te optimaliseren op de minder bekende ranking factoren. De internetexperts van Webton kennen de fijne kneepjes van het vak en zorgen er hiermee voor dat u de online concurrentie voorblijft. Neem voor meer informatie over de mogelijkheden vrijblijvend contact op met onze zoekmachine specialisten via ons contactformulier.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top