Importeer oproepconversies in AdWords

Het aantal inkomende telefoontjes naar bedrijven vanaf mobiele telefoons neemt toe, zo meldt Google. Het techbedrijf voorspelt daarnaast een stijging van maar liefst 73% over de periode van 2015 tot 2019. Dit is een belangrijke trend, want het ouderwetse telefoongesprek is voor veel ondernemingen nog altijd een voorname bron van conversie.

Statistieken telefoongesprekken onderdeel AdWords-campagne

Genoeg aanleiding dus voor marketeers om niet alleen de statistieken rondom online conversies, maar ook die rondom oproepconversies bij te houden. In een poging om dit te realiseren introduceert Google binnenkort een nieuwe functionaliteit in AdWords: het importeren van oproepconversies.

Volgens Google zal de nieuwe optie adverteerders helpen om inkomsten uit telefoongesprekken met een hogere precisie te meten en deze gegevens te verzamelen als onderdeel van een lopende campagne in AdWords. Na de recent aangekondigde vernieuwing van het platform, is dit weer een nieuw stap om gebruikers nog beter op maat te bedienen.

Conversieratio: onmisbare statistiek voor adverteerders

Conversieratio: onmisbare statistiek voor adverteerders

Meer inzicht in stappen die leiden tot conversie

Tegelijkertijd voert Google ook wijzigingen door in de methode waarmee oproepconversies worden gemeten. In het verleden was met name de tijdsduur van een telefoongesprek een belangrijk criterium. Adverteerders konden op deze manier een verband ontdekken tussen de lengte van gesprekken en de hoogst conversieratio.

Geïmporteerde oproepconversies bieden adverteerders echter veel meer mogelijkheden om inzicht te krijgen in conversies. Dit gaat volgens Google een stuk verder dan het meten van een enkel aspect als de tijdsduur van een gesprek.

Geïmporteerde oproepconversies laten namelijk de werkelijke conversiewaarde van betaalde telefoongesprekken zien. Deze oproepen kunnen onder meer afkomstig zijn van de bedrijfswebsite of webwinkel, maar bijvoorbeeld ook van mobiele click-to-call advertenties.

Identificeer uiteenlopende klantacties

De nieuwe functionaliteit stelt adverteerders in staat om verschillende klantacties te identificeren en hier een specifieke waarde aan toe te wijzen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een unieke inkomstenwaarde te koppelen aan kliks die leiden tot telefonische aanvragen voor een offerte, kliks die leiden tot upsells of kliks die leiden tot gesprekken met de klantenservice.

Conversies worden zelfs tot op het niveau van zoekwoorden gemeten, zodat je als marketeer kunt beoordelen welke zoekwoorden verantwoordelijk waren voor de oproepen die resulteerden in de meeste inkomsten. Om statistieken rondom oproepconversies in AdWords-campagnes te importeren, zijn drie zaken vereist:

  • Het telefoonnummer van de beller
  • De starttijd van het telefoongesprek
  • De totale lengte van het telefoongesprek
Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top