Individuele zoekresultaten in Google nu korter

Als SEO-specialist besteed je ongetwijfeld veel aandacht aan de weergave van je pagina’s in de zoekresultaten. Het is algemeen bekend dat een sterke titel het verschil kan maken tussen een hoge of een lage doorklikratio van gebruikers. Datzelfde geldt voor een goede meta description. In dat kader is het van belang om te weten dat Google die nu steeds korter maakt.

Individuele zoekresultaten in Google nu korter

Lengte zoekresultaten dynamisch van aard

De lengte van individuele zoekresultaten is regelmatig aan verandering onderhevig. Dat betekent dat de zoekresultatenpagina als geheel nog steeds 10 organische resultaten telt, maar de weergavelengte van deze individuele resultaten geregeld wisselt. Daar waar een meta description in het verleden maximaal 156 karakters telde, had Google die lengte in december van het afgelopen jaar verdubbeld tot 320.

Inmiddels is de zoekmachine teruggekomen op die verdubbeling. De maximale lengte is nu minder dan 300 karakters en deze inkorting heeft tot veel verontwaardiging geleid bij SEO-specialisten. De meta descriptions van 320 karakters waar zij veel tijd en moeite aan hebben besteed voor een maximale doorklikratio, moeten nu immers weer worden aangepast.

Inhoud belangrijker dan lengte

Google laat in een reactie weten dat de lengte van zoekresultaten constant varieert en dat webmasters en SEO-specialisten hier terdege rekening mee moeten houden. De zoekmachine raadt dan ook aan bij het schrijven van titels en meta descriptions niet zozeer te focussen op lengte, maar voornamelijk op inhoud. Kwaliteit is leidend – ook als je met je website überhaupt hoger in Google wilt komen.

Stel jezelf bij het schrijven altijd de vraag of jouw titel en omschrijving antwoord geven op de vraag die verscholen ligt in de zoekopdracht van de gebruiker. Want laten we eerlijk zijn: een paar woorden meer of minder maken in dat opzicht niet het verschil. Probeer je boodschap kort maar krachtig te verwoorden en gebruikers te verleiden om verder te klikken.

Welke lengte voor mijn titels en meta descriptions?

Betekent bovenstaande dan dat je helemaal geen rekening meer hoeft te houden met lengte? Dat willen we ook weer niet zeggen. Het is echter verstandig om standaard uit te gaan van een kortere lengte dan Google op dit moment toestaat, zodat je altijd goed bent voorbereid op eventuele toekomstige inkortingen vanuit de zoekmachine.

Zo raden wij voor titels een maximale lengte van 70 karakters aan en voor meta descriptions 210 karakters. Hou er echter rekening mee dat Google mobiele zoekresultaten soms inkort tot 120 karakters. Belangrijk is daarom om je belangrijkste boodschap in de eerste 120 karakters te verwerken. Zie de rest als een mooie bonus voor nog meer kans op een mooie doorklikratio.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top