Wat is er veranderd in Google Shopping?

In de zomer van vorig jaar legde de Europese Commissie Google een gigantische boete van 2,4 miljard euro op. Aanleiding was de onheus verkregen machtspositie van de eigen prijsvergelijkingsdienst Shopping, die in de zoekresultaten duidelijk de voorkeur kreeg boven vergelijkbare diensten van concurrenten. Inmiddels heeft Google naar aanleiding van de straf een aantal zaken veranderd.

Google Shopping veranderd

Beleidswijzigingen rondom Google Shopping

Hoewel de zoekgigant door de beslissing van de Europese Commissie genoodzaakt is aanpassingen te doen, betekent dat niet dat het bedrijf zich gewillig bij de sanctie neerlegt. Google is in beroep gegaan tegen de uitspraak en wacht de resultaten hiervan nog altijd af. In de tussentijd heeft het bedrijf geen andere keuze dan het wijzigen van zijn beleid rondom Google Shopping.

De meest in het oog springende maatregel is de afsplitsing van Google Shopping met de zoekmachine. Shopping moet nu zelf budget vrijmaken om te bieden op product listing advertentieruimtes, daar waar het moederbedrijf deze in het verleden simpelweg gratis aanbood. In theorie maakt dit de weg vrij voor concurrenten.

Functie als doorgeefluik onaantrekkelijk

In de praktijk hebben de wijzigingen van Google tot op heden nog altijd niet geleid tot een compleet ander prijsvergelijkingslandschap in de zoekresultaten. Veel concurrerende prijsvergelijkers zijn namelijk niet eens bereid om mee te bieden op de advertentieplekken. Dat komt niet in het minst door de aanwezigheid van Shopping als grote concurrent – als dochter van Google heeft dit bedrijf nu eenmaal een gigantisch advertentiebudget tot zijn beschikking.

Daarnaast stellen prijsvergelijkers niet als doorgeefluik te willen fungeren. Via de zoekresultaten van Google komt de bezoeker namelijk niet op de website van de prijsvergelijker, maar direct op de betreffende productpagina uit. Dit maakt aanwezigheid in deze carousel van de zoekresultaten minder aantrekkelijk, omdat de enige winst nog het verschil is tussen het inkoopbedrag bij Google en de commissie van de webshop.

Toekomstbeeld van Google Shopping

Hoewel de gevolgen tot op heden dus nog niet groot zijn, verwachten experts dat dit in de toekomst gaat veranderen. Een hoge positie in Google, of het is nu in de organische resultaten of in de prijsvergelijkingscarousel, is nu eenmaal een must voor elk bedrijf dat zijn winst moet zien te halen uit zijn online aanwezigheid.

In de nabije toekomst zullen dan ook steeds meer prijsvergelijkers naar alle waarschijnlijkheid toch overstappen op Google Shopping. In combinatie met investeringen in andere zoekmachine marketing technieken zoals linkbuilding, bouwen deze bedrijven hiermee een prominente aanwezigheid in de zoekresultaten op.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top