Wat is Google Shopping Actions?

Enkele dagen geleden kondigde Google een nieuwe functionaliteit aan: Shopping Actions. Het doel van het nieuwe initiatief is om het voor gebruikers makkelijker te maken om direct vanuit de zoekresultaten te winkelen. Dat is goed nieuws voor eigenaren van webwinkels en iedereen die online zijn producten aanbiedt.

Wat is Google Shopping Actions?

Snel en makkelijk online winkelen

Volgens Google zoekt de consument van tegenwoordig niet alleen meer antwoord op zijn vragen. Hij wil relevante, betekenisvolle en directe hulp krijgen bij het afronden van zijn dagelijkse online winkeltaken. Deze trend blijkt alleen al uit de zoekresultaten, waar een deelterm als ‘waar kopen’ in de afgelopen jaren een groei doormaakte van maar liefst 85%.

Daarnaast geeft bijna de helft van alle gebruikers van gesproken zoekopdrachten aan dat zij deze op wekelijkse basis gebruiken om alledaagse producten zoals boodschappen en huishoudelijke artikelen te bestellen. De conclusie is volgens Google duidelijk: anno 2018 wil de consument zo makkelijk en snel mogelijk online kunnen winkelen.

Intentie van de gebruiker staat centraal

In het verlengde van bovenstaande besloot Google al in het verleden geen webdirectories en winkelvergelijkingssites in de zoekresultaten te tonen. Reden hiervoor was dat deze als intermediaire platforms alleen maar zorgden voor een extra en onnodige stap in de online winkelreis van de consument.

Volgens Google is het beter om de intentie van de gebruiker direct te bevredigen. Dat kan enerzijds door het antwoord op een vraag direct in de zoekresultaten te presenteren (zoals bij featured snippets), maar anderzijds door consumenten in staat te stellen vrijwel direct vanuit de zoekresultaten te winkelen. En dat is precies waar Shopping Actions voor is bedoeld.

Weergave van Shopping Actions

Google Shopping Actions worden naast de gewone organische zoekresultaten weergegeven en vormen hiervan dan ook niet zozeer een vervanging, maar zijn voornamelijk een aanvulling. Toch hebben uiteenlopende gebruikers de afgelopen tijd zoekresultaten gesignaleerd waarbij de Shopping-carousel prominent in beeld was, maar de organische resultaten achter een extra link verscholen zaten.

Is dit simpelweg een bug of heeft het voorspellende waarde voor de toekomst? De tijd zal het moeten uitwijzen. Op dit moment doen verschillende geruchten de ronde en daarom is het onzeker of het daadwerkelijk om een bewust experiment van Google gaat. Eén ding is in elk geval wel zeker: als jij een webwinkel hebt of gaat beginnen, mag je eigenlijk niet in Google Shopping ontbreken. Combineer dit met een goede linkbuilding strategie en domineer zo de zoekresultaten van Google.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top