Wat is de top 3 WordPress blunders door beginners?

Een groot deel van de websites op internet draait op het Content Management Systeem WordPress. Dat is niet voor niets, want op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en SEO is dit nog altijd een van de beste platforms. Toch maken veel beginnende gebruikers fouten op het gebied van WordPress en SEO, waardoor zij de mogelijkheden van dit CMS niet maximaal benutten.

Dat is zonde, want een goede optimalisatie voor zoekmachines zoals Google is noodzakelijk om hierin op termijn steeds beter te gaan scoren. Bovendien is het hanteren van een aantal basisregels op dit gebied helemaal niet moeilijk. In dit artikel noemen we de 3 meest gemaakte WordPress blunders en leggen we uit hoe je deze eenvoudig kunt voorkomen.

WordPress blunders

Permalinks niet aangepast aan de berichtnaam

Permalinks zijn de permanente hyperlinks naar berichten en categorieën op jouw website. In het dashboard van WordPress kun je deze aanpassen onder Instellingen > Permalinks. Je hebt onder meer de keuze uit een standaard linkstructuur, een variant met datum, numeriek of op basis van de berichtnaam. Dit laatste is voor SEO over het algemeen de beste optie.

Helaas laten veel gebruikers permalinks op de standaardinstelling staan, waardoor de URL van berichten geen zoekwoorden uit de berichtnaam bevatten. Een gemiste kans om hoger op deze zoektermen te ranken. Pas je permalinks daarom bij voorkeur aan op basis van de berichtnaam en verwerk waar mogelijk zoekwoorden in de titels van je berichten.

Niet controleren op kapotte links

Het is algemeen bekend dat het opbouwen van een sterk linkprofiel leidt tot hogere posities in Google. Maar net zoveel als links aan je ranking kunnen toevoegen, kunnen ze je website ook schade berokkenen.

Kapotte links naar pagina’s met de beruchte 400- of 500-errormeldingen worden door Google gedetecteerd en hebben een negatieve uitwerking op je positie in de zoekresultaten. Een pagina die mensen doorverwijst naar niet-bestaande informatie, is immers minder relevant. Het installeren van een plugin zoals Broken Link Checker is een makkelijke manier om dit scenario te voorkomen.

Geen doelen maken in Google Analytics

Je kunt nog zoveel investeren in een professionele WordPress site; als bezoekers niet converteren, verdien je de investering niet terug. Het is daarom belangrijk om de conversie op je site meetbaar te maken en Google Analytics is hiervoor de ideale tool. De meeste beginnende webmasters maken hier echter geen gebruik van, terwijl dat in feite heel eenvoudig is.

Er zijn meerdere manieren waarop bezoekers een actie uitvoeren die uiteindelijk tot omzet leidt. Denk hierbij aan het inschrijven voor een nieuwsbrief of het maken van een klantaccount. Je kunt ze hierna redirecten naar een bedankpagina, waarna je in Google Analytics het aantal paginabezoeken en de bron van herkomst meet. Het maken van doelen leidt zo tot beter inzicht in de conversie van je site.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top