Linkstructuur blog soms slecht voor SEO

Bloggen doe je om verschillende redenen. Je wilt bijvoorbeeld je bereik vergroten, je autoriteit demonstreren bij de doelgroep en je website beter vindbaar maken in Google. Maar laat dat laatste nu net zijn waarvoor sommige blogs contraproductief blijken te werken, zo blijkt uit een onderzoek van Perficient Digital.

Linkstructuur blog soms slecht voor SEO

Meer klikken vanaf homepagina = mindere Google ranking

Volgens het Amerikaanse consulting- en adviesbureau maken sommige website-eigenaren een cruciale fout door blogartikelen te diep in de sitestructuur te verbergen. Veel heeft te maken met de linkstructuur op een website. Heeft een bezoeker meer dan 5 klikken nodig om een artikel te vinden, dan is de kans klein dat deze pagina in Google goed zal ranken.

Helaas blijkt uit het onderzoek dat maar liefst twee derde van de blogs voor artikelen een gemiddelde linkdiepte van 5 hanteert. Deze linkdiepte staat voor het aantal klikken dat in totaal nodig is om vanaf de homepagina naar een blogartikel te gaan. Dit betekent dat maar liefst twee derde van de bloggende webmasters zijn kansen op een hoge ranking vergooit.

Hoewel bloggen meer voordelen heeft dan op het gebied van SEO alleen en webmasters hun content ook via social media kanalen kunnen verspreiden, laten ze hiermee een grote kans liggen op enorme stromen gratis bezoekersverkeer uit zoekmachine Google. Voor content marketeers is het dus van belang om niet alleen naar de inhoud, maar ook naar de technische structuur van hun blog te kijken.

Artikelen publiceren via blog of content hub?

Het onderzoek van Perficient Digital bevat daarnaast nog diverse andere interessante bevindingen. Zo bevindt maar liefst een derde van de geanalyseerde blogartikelen zich op 21 klikken of meer van de homepagina en zijn dat voor een kleine 10% van de artikelen zelfs 50 klikken of meer. Ook heeft meer dan 90% van de artikelen een evergreen in plaats van een actueel karakter.

Op basis van deze data suggereren de onderzoekers dat hier een belangrijke sleutel ligt voor blogartikelen die niet optimaal presteren. Lukt het jouw artikelen ondanks zoekmachine optimalisatie maar niet om de topposities in Google te bereiken? Analyseer dan eens je linkstructuur en maak de artikelen door middel van interne links en crosslinks in minder klikken bereikbaar.

Tot slot concludeert het onderzoek dat een blog misschien per definitie niet de beste keuze is voor marketeers die content via hun website willen promoten. De evergreen inhoud van de meeste artikelen leent zich wellicht wel beter voor een content hub dan voor een blog. Stof tot nadenken dus! Ken jij de gemiddelde linkdiepte op jouw website al?

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top