Lokaal beter scoren door hoge reviewscore

Een goede vindbaarheid in de lokale zoekresultaten is voor veel bedrijven van levensbelang. Denk alleen maar aan een restaurant, dat veel extra gasten kan genereren door bovenaan in Google te staan voor mensen die lokaal een eetgelegenheid zoeken. En wat blijkt? Als dit restaurant een goede reviewscore heeft, neemt de kans op een hoge positie in Google zienderogen toe.

Lokaal beter scoren door hoge reviewscore

Onderzoek naar invloed reviewscore op rankings

Het verband tussen reviewscore en positie in de lokale zoekresultaten werd gevonden door BrightLocal. Volgens de onderzoekers is er sprake van een duidelijke correlatie: bedrijven die op lokaal niveau in de top 3 van de zoekresultaten staan, hebben opvallend vaak een gemiddelde reviewscore tussen de 4 en 5 sterren.

Maar liefst 65% van de bedrijven in de top 3 heeft een reviewscore tussen de 4 en 5 sterren. In de posities onder de top 3 neemt de reviewscore geleidelijk af. Voor de posities 7 tot 10 kan nog circa 55% van de bedrijven zich beroepen op zo’n hoge score. Voor websites die buiten de top 10 vallen neemt de hoogte van de reviewscores alleen maar verder af.

Goede reviews voorwaarde voor vindbaarheid

Ook opvallend in het onderzoek is het feit dat slechts 20% van de bedrijven in de top 3 van de zoekresultaten überhaupt geen Google-review heeft. Dat geldt ook voor zo’n 25% van de bedrijven in de posities 7 tot 10. Klaarblijkelijk ziet Google vanwege een gebrek aan andere relevante lokale resultaten geen andere optie dan deze bedrijven toch hoog te ranken.

De statistieken in het onderzoeksrapport schetsen een duidelijke trend: een hoge reviewscore is cruciaal om in Google’s lokale zoekresultaten goed te scoren. Positieve reviews laten Google zien dat dat een bedrijf betrouwbaar is en een aanbeveling in de zoekresultaten verdient. De enige uitzondering geldt voor bedrijven zonder reviews die simpelweg geen lokale concurrentie hebben.

Overige onderzoeksstatistieken

Uit het onderzoek van BrightLocal kwamen diverse andere interessante bevindingen naar voren. Zo blijkt slechts 5% van de bedrijven een reviewscore beneden de 3 sterren te hebben. Met andere woorden: je moet het als bedrijf wel heel bont maken om zo’n lage score te krijgen. Bovendien vergooi je hiermee meteen je kansen op een goede lokale ranking in Google’s zoekresultaten.

Gemiddeld hebben fotografie- en marketingbedrijven de hoogste reviewscores. De laagste scores gaan naar hotels, autodealers en bejaardentehuizen. Restaurants, cafés en hotels beschikken gemiddeld over de meeste reviews in Google. De conclusie van de onderzoekers: goede reviews zijn bepalend voor lokale vindbaarheid, maar daarnaast spelen ook nog andere factoren een rol.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top