Lokale zoekadvertenties ontvangen veel kliks

Lokale zoekadvertenties verschijnen als mensen op Google of Google Maps zoeken naar bedrijven. Deze advertenties bevatten de locatie(s) van een bedrijf en sporen gebruikers aan om deze direct te bellen of te bezoeken. Uit een nieuw onderzoek van BrightLocal blijkt nu dat lokale zoekadvertenties maar liefst bijna 14% van alle kliks ontvangen.

Lokale zoekadvertenties ontvangen veel kliks

Impact van lokale zoekadvertenties op gebruikersgedrag groot

Keer op keer herhalen we bij Webton hoe belangrijk het is om hoog te ranken in de zoekresultaten van Google. En dat geldt natuurlijk al helemaal als het om de lokale zoekresultaten gaat. De bedrijven die hier hoog in scoren profiteren van een grote zichtbaarheid bij aankoopbereide gebruikers die op zoek zijn naar een bedrijfsvestiging in de buurt om direct bij langs te gaan.

Uit het onderzoek van BrightLocal komt nu naar voren dat lokale zoekadvertenties grote invloed hebben op de kliks van gebruikers in de zoekresultaten. Alleen al de aanwezigheid ervan zorgt voor 10% meer kliks op betaalde zoekresultaten – namelijk circa 25% in plaats van 15%. Het laat zien dat lokale advertenties een flinke impact hebben op het gedrag van de gebruiker.

Invloed op zowel betaalde als organische zoekresultaten in Google

Lokale zoekadvertenties beïnvloeden niet alleen het klikgedrag van gebruikers op betaalde resultaten, maar ook op organische zoekresultaten. De organische resultaten krijgen doorgaans de meeste kliks op de zoekresultatenpagina, maar dit percentage verlaagt als er ook lokale zoekadvertenties op de pagina aanwezig zijn.

Onder normale omstandigheden klikken gebruikers in zo’n 50% van de gevallen op een organisch zoekresultaat. Bij de aanwezigheid van lokale zoekadvertenties daalt dit percentage met zo’n 6% tot circa 44%, vonden de onderzoekers van BrightLocal uit. Hiermee hebben deze advertenties dus een significante invloed op uiteenlopende segmenten van de zoekresultaten.

Goede reviews voorwaarde voor succesvolle lokale zoekadvertenties

Lokale zoekadvertenties ontvangen bijna 14% van alle kliks op de zoekresultatenpagina. En wat blijkt: andermans beoordelingen vormen de grootste reden voor gebruikers om op de advertentie te klikken. Ook de kwaliteit van de beoordelingen speelt een rol – hoe authentieker en uitgebreider de review, hoe sterker de motivatie om te klikken.

De onderzoekers concluderen zelfs dat een lokale zoekadvertentie met een lagere positie een hoger rankende advertentie in klikpercentage aftroeft als de beoordelingen beter zijn. Deze reviews haalt de zoekmachine uit Google Mijn Bedrijf en daarom is het cruciaal voor bedrijven met lokale zoekadvertenties om positieve Googlereviews op te bouwen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top