Meer inzicht in demografische gegevens Twitter-gebruikers

Twitter heeft voldaan aan een langgewenst verzoek van online marketeers om meer inzicht te krijgen in doelgroepen en de demografische gegevens daarvan. De social media reus heeft namelijk de Audience API van Gnip beschikbaar gesteld, een social data platform dat Twitter in 2014 overnam. De nieuwe functionaliteit wordt door bedrijven met open armen ontvangen.

Wat is de Audience API?

De Audience API is een dienst die bedrijven in staat stelt op Twitter op potentiële doelgroepen te filteren en relevante demografische gegevens in te zien. Marketeers krijgen hierdoor meer inzicht in de kenmerken van groepen online gebruikers en misschien nog wel belangrijker: ze kunnen communicatie-uitingen van het platform beter afstemmen op mogelijke klanten.

Meer inzicht in de demografische gegevens van je doelgroep

Meer inzicht in de demografische gegevens van je doelgroep

Merken kunnen de Audience API gebruiken om meer kennis over doelgroepen te vergaren door te filteren op zaken zoals:

  • Alle volgers van een bepaald Twitter-profiel
  • Twitter-gebruikers die in de afgelopen 3 maanden organische tweets van het merk hebben gezien of hiermee geëngageerd waren (door ze bijvoorbeeld te retweeten of erop te klikken of antwoorden)
  • Gegevens van aangepaste doelgroepen (ook wel bekend als Tailored Audiences). Denk hierbij aan lijsten met telefoonnummers, emailadressen, ID’s voor mobiele advertenties of Twitter-gebruikers die de bedrijfswebsite hebben bezocht

Geen zorgen om privacy gebruikers

De beschikbaarstelling van demografische gegevens heeft geen gevolgen voor de privacy van individuele gebruikers, zo laat een woordvoerder namens Twitter weten. Alle data wordt geanonimiseerd om de privacy te waarborgen en marketeers kunnen dus geen gegevens opvragen van afzonderlijke Twitter-gebruikers.

Wat marketeers daarentegen wél kunnen, is het inzien van demografische gegevens over 10 verschillende gebruikersmodellen. Deze modellen maken ook onderdeel uit van Twitter’s bestaande advertentieproducten voor bedrijven en maken het nu nog gemakkelijker om een content marketing strategie te ontplooien die specifiek is gericht op de doelgroep.

Filter op uiteenlopende demografische gegevens

De demografische gegevens die onderdeel uitmaken van de Audience API zijn onder meer:

  • Geslacht
  • Interessegebieden
  • Taal
  • Televisie favorieten
  • Locatie (land / provincie / grootstedelijk gebied)
  • Draadloos apparaat
  • Draadloos netwerk

In oktober voerde Twitter reeds een bèta test uit met de Audience API, maar toen kon er nog gefilterd worden op minimaal 10.000 gebruikers. Inmiddels heeft het social medium dit getal verlaagd naar 500 gebruikers.

De nieuwe functionaliteit is uitermate interessant voor elk merk dat online beter in contact wil komen met zijn doelgroepen. Heb jij bijvoorbeeld een webwinkel en wil je potentiële klanten via Twitter benaderen? Dan is de Audience API misschien wel hét instrument wat je eerder altijd gemist hebt.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top