Minder adverteerders op Twitter actief

Twitter’s inkomsten uit advertenties groeien jaarlijks met bijna 20% en in het 2e kwartaal van dit jaar kwam er een bedrag van zo’n 475 miljoen euro aan advertentie-inkomsten binnen. Ook steeg de engagement rondom advertenties met maar liefst 226% en daalden de kosten per engagement met 64%.

Hoewel deze cijfers veelbelovend klinken, is het echter niet alleen maar goed nieuws wat de klok slaat: volgens het sociale platform is er een voortzetting van de eerder gesignaleerde trend zichtbaar waarbij de vraag vanuit adverteerders terugloopt. Dit is ten koste gegaan van de inkomsten in het 2e kwartaal en zal ongetwijfeld ook zijn invloed hebben op de resultaten in het 3e kwartaal.

Waarom adverteerders Twitter verlaten

Uiteraard heeft Twitter onderzocht waarom steeds meer adverteerders het platform verlaten en de onderzoekers ontdekten twee belangrijke redenen. Allereerst is er sprake van toenemende competitie op het gebied van social marketing budgetten, waardoor Twitter zich genoodzaakt ziet de kwaliteit van nieuw uit te brengen advertentie-oplossingen steeds verder te verhogen.

Daarnaast liggen de kosten per engagement ondanks de eerder genoemde daling van 64% nog altijd relatief hoog op Twitter in vergelijking met andere sociale platforms. Deze hoge engagement kosten blijken in de praktijk veel partijen af te schrikken.

Minder adverteerders op Twitter

Minder adverteerders op Twitter

Op dit moment investeren veel adverteerders dan ook in goedkopere en trendy alternatieven zoals Snapchat, dat concurrenten zoals Twitter reeds voorbijgestreefd is op het gebied van het aantal dagelijkse actieve gebruikers.

Hogere Return On Investment voor adverteerders

Ondanks de toegenomen concurrentie meldt Twitter dat de hoeveelheid maandelijks actieve gebruikers jaarlijks nog altijd met 3% stijgt tot een aantal van 313 miljoen gebruikers in het afgelopen kwartaal. In ongeveer 82% van de gevallen zijn de gebruikers afkomstig van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.

Het platform blijft daarnaast investeren in nieuwe oplossingen en functionaliteiten die een hogere Return On Investment (ROI) voor adverteerders moeten garanderen. Meer inzicht in demografische gegevens, Twitter Stickers en langere Tweets zijn hiervan misschien wel de beste recente voorbeelden.

Twitter nog altijd interessant

Ook voor dagelijkse gebruikers en consumenten blijft Twitter investeren in een betere gebruikerservaring. Het platform heeft reeds aangekondigd marketingboodschappen richting potentiële gebruikers in een compleet nieuw jasje te steken, om de mogelijkheden en voordelen zo nog duidelijker te communiceren.

Twitter hoopt dat alle inspanningen resulteren in een groei van de hoeveelheid bestaande gebruikers en adverteerders. Hopeloos is de situatie in ieder geval geenszins, want het platform blijft voor gebruikers nog altijd zeer interessant om op de hoogte te blijven van wat er in de wereld gebeurt.

Ook adverteerders kunnen, ondanks de relatief hoge kosten per engagement, nog altijd profiteren van de hogere ROI die Twitter doorgaans oplevert. Wil jij bijvoorbeeld een webwinkel starten en zoek je een sociaal medium om je merk te promoten? Dan is Twitter ook nu nog een uitstekende kandidaat.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top