Een nieuwe digitale marketingmix

In de online marketingmix maken marketeers vaak onderscheid tussen organische en betaalde marketingactiviteiten. Heel zwart-wit gesteld passen ze SEO toe om hoog te scoren in de organische zoekresultaten en AdWords om ook de advertentieplekken in de zoekmachine te bezetten.

Sommige marketingactiviteiten laten zich echter niet scharen onder de categorie organisch of betaald. Denk alleen al aan social media, die zowel op organische als betaalde wijze ingezet kunnen worden om een doelgroep te bereiken.

In dit artikel bespreken we daarom een andere manier van denken, die de digitale marketingmix opdeelt in drie categorieën: Beheerd, Betaald en Verdiend. Hieronder lichten we toe wat we met elke categorie bedoelen en hoe jij hier in marketingoogpunt je voordeel mee kunt doen.

Een nieuwe digitale marketingmix

Beheerde media: alles in eigen hand

Beheerde media zijn media waarvan jij zelf eigenaar bent of die je op zijn minst beheert. Hierdoor heb je volledige controle over manieren waarop jij hiermee marketing bedrijft. Voor je website kun je bijvoorbeeld een content marketing campagne ontwikkelen en voor je social media kanalen een social media strategie. In het kort gezegd kun je voor alle kanalen die jij beheert zelf content creëren die je helpt om je doelgroep te bereiken en te converteren. En dat terwijl het je – afgezien van de tijdsinvestering – niets kost!

Betaalde media: you get what you pay for

Betaalde media zijn alle mediauitingen op een platform dat je niet zelf beheert en waarvoor je dus moet betalen. Het bedrijven van deze marketingvorm kun je simpelweg samenvatten onder de noemer ‘adverteren’. Denk hierbij onder meer aan advertenties op social media, in zoekmachines en op tal van andere kanalen. Het voordeel van betaalde media is dat ze je in staat stellen om in korte tijd onder de aandacht te komen van een breed publiek. Hoeveel mensen je uiteindelijk bereikt, is afhankelijk van je budget en de effectiviteit van je geformuleerde advertentiestrategie.

Verdiende media: afhankelijk van anderen

Een kanaal dat in de huidige digitale marketing nauwelijks nog genoemd wordt is dat van de zogenaamde ‘verdiende’ media. Hiermee doelen we op exposure op platform die je niet beheert én waarvoor je niet betaalt. Vroeger heette dit in marketingtermen simpelweg Public Relations (PR), maar tegenwoordig bestrijkt deze discipline door de enorme toename van digitale platforms een veel breder gebied. Verdiende media kun je bijvoorbeeld bereiken door een interview met jezelf in de krant of een klantreview op internet. De mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

Conclusie

Als je eenmaal niet meer denkt vanuit de traditionele opsplitsing in organisch en betaald, opent dit een wereld aan nieuwe opties. De hierboven voorgestelde driedeling zorgt ervoor dat je bepaalde marketingstrategieën makkelijker de prioriteit kunt geven die ze verdienen. Omdat het geheel uiteindelijk altijd meer is dan de som der delen, schuilt de kracht hem in de combinatie. Succes!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top