Nieuwe updates in Google Merchant Center

Zelf een webwinkel beginnen is niet altijd gemakkelijk. Je kunt de mooiste webshop laten bouwen, maar dat vormt nog geen garantie voor bezoekers. Het promoten van je producten in zoekmachines zoals Google is daarom een belangrijke voorwaarde voor succes. Dat doe je met behulp van Google Shopping en het bijbehorende Merchant Center, waarvoor inmiddels een aantal nieuwe updates zijn uitgebracht.

 

Updates voor Google Merchant Center

Google Shopping-campagnes van belang voor webshops

Google Merchant Center is hét startpunt als je een Google Shopping-campagne wilt beginnen. Op deze site voer je alle producten van je webshop in, waarna ze boven de organische resultaten van de zoekmachine worden getoond. Shopping-campagnes zijn voor veel webwinkels zeer succesvol en zijn voor menig startende webshop het ultieme zetje in de rug gebleken.

Google kent steeds meer waarde toe aan Shopping-resultaten en heeft hiervoor enige tijd geleden zelfs ruimte ingeruimd in de Afbeeldingen-sectie van de zoekmachine. Intussen gaat het bedrijf door met het doorontwikkelen van het Merchant Center en zijn hier voor eigenaren van webwinkels steeds meer interessante opties beschikbaar.

Automatisch verbeterpunten in campagnes detecteren

Een nieuwe optie in het Merchant Center die Google heeft doorgevoerd, is het zogenaamde Opportunities-tabblad. Deze nieuwe functionaliteit wijst eigenaren van webshop automatisch op eventuele verbeterpunten in zijn Shopping-advertenties, die kunnen helpen om meer kliks van potentiële klanten te genereren.

Dat kan bijvoorbeeld een prijs in de advertentie zijn die niet overeenkomt met de prijs op een landingspagina of een ontbrekende productspecificatie die voor bezoekers van belang is. Dit bespaart retailers veel werk, omdat ze op deze manier kleine foutjes in een vroegtijdig stadium achterhalen en zo inkomstenderving voorkomen. Want ook kleine foutjes kosten soms veel geld!

Meerdere productfeeds voor meerdere landen

Naast het nu al veelgeprezen Opportunities-tabblad heeft Google diverse andere updates in het Merchant Center doorgevoerd. Zo kunnen Shopping-adverteerders nu meer dan één productfeed gebruiken om productspecificaties in te voeren en kunnen aanvullende feeds makkelijk worden geüpload.

Ook het toevoegen van multinationale feeds behoort nu tot de mogelijkheden, zodat met één advertentie verschillende landen in dezelfde taal worden bediend. De prijzen worden dan automatisch omgerekend naar de lokaal geldende valuta. Wil jij ook een webshop beginnen? Informeer dan eens vrijblijvend bij Webton naar het meest conversiegerichte design.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top