Nieuwe updates voor Google Search Console

Google werkt continu aan het verbeteren van zijn tools en diensten. Dat blijkt eens te meer nu het bedrijf twee nieuwe functionaliteiten voor Search Console heeft aangekondigd, die zich momenteel nog in een experimentele fase bevinden. Het gaat om het zogenaamde Index Coverage rapport en APM Issues rapport, die we hieronder beiden bespreken.

Google Search Console

Problemen met indexatie indentificeren

Op dit moment biedt Search Console reeds inzicht in geïndexeerde pagina’s via het Indexeringsstatus rapport. Dit bevat data over alle URL’s die de zoekmachine in het afgelopen jaar heeft geprobeerd te indexeren voor de betreffende website. Naast het totaal aantal geïndexeerde URL’s, vind je in het rapport ook informatie over de door robots geblokkeerde URL’s en verwijderde URL’s.

Het nieuwe Index Coverage rapport gaat een stap verder en identificeert pagina’s die om uiteenlopende redenen niet geïndexeerd kunnen worden. Als gebruiker krijg je vervolgens tips over de wijze waarop je deze indexatieproblemen kunt oplossen. Daarnaast biedt het rapport een eenvoudige indiening voor je sitemap en de mogelijkheid om data te filteren op eerder ingediende sitemaps.

Problemen met AMP-pagina’s identificeren

Naast het Index Coverage rapport, wordt ook het nieuwe AMP Issues op korte termijn in Search Console geïmplementeerd. Dit speciale rapport dient om specifieke AMP problemen op je website op te sporen en in kaart te brengen. Vervolgens heb je de mogelijkheid om de afzonderlijke problemen te sorteren op errortype en aan te geven wat er precies opgelost moet worden.

Als je de problemen eenmaal in het rapport hebt aangegeven, kun je op een knop klikken om het probleemrapport in te dienen bij Google. De zoekmachine zal de pagina’s in kwestie dan opnieuw crawlen en verifiëren of de problemen zijn opgelost. Deze manier van werken maakt het proces van probleemoplossing voor webmasters met AMP-pagina’s een stuk eenvoudiger.

Ook goed voor zoekmachine optimalisatie

Beide bovenstaande functionaliteiten zijn niet alleen van groot belang voor elke webmaster, maar in het bijzonder voor de online marketeer met een focus op vindbaarheid in de zoekmachine. Hoewel het opbouwen van links nog altijd ontegenzeggelijk een belangrijke factor is om bovenaan in de zoekresultaten te komen, is een goede indexatie van pagina’s hiervoor een absolute vereiste.

Ook AMP speelt tegenwoordig een steeds belangrijker rol in een goede vindbaarheid, aangezien Google in toenemende mate waarde hecht aan de mobielvriendelijkheid van een website. Hoe beter een site is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en hoe hoger de laadsnelheid, hoe hoger de te verwachten ranking in de zoekmachine. Alleen al daarom worden deze Search Console updates enthousiast ontvangen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top