Nu nog specifieker zoeken in Google Trends

Google Trends is al sinds de lancering een veelgebruikte tool door contentspecialisten en online marketeers. Tot op heden was de tool vooral gericht op het ontdekken van trends in organische zoekopdrachten, maar inmiddels heeft Google een aantal nieuwe filters toegevoegd. Hiermee kun je voortaan nóg specifieker zoeken en nieuwe ontwikkelingen ontdekken.

Google Trends

Ontdek trends op verschillende platforms

Vrijwel iedereen gebruikt tegenwoordig zoekmachine Google om antwoorden te vinden op zijn vragen. Dat maakt de organische zoekresultaten een uitstekende afspiegeling van trends onder gebruikers. Wanneer er vaak op een bepaalde zoekterm wordt gezocht, weet je dat het thema onder mensen leeft. Dat maakt Google Trends zo’n effectief instrument.

Hoewel de tool ook de mogelijkheid biedt om te zoeken binnen een bepaalde tijdsperiode of regio (dit is met name handig voor seizoensgebonden of regiogebonden trends), hield het daarmee wel zo’n beetje op. Daar is nu echter verandering in gekomen, want naast de organische zoekresultaten, is het nu ook mogelijk om rechtstreeks trends in Google Afbeeldingen, Nieuws, Shopping en YouTube te zoeken.

Hoe werkt de nieuwe functionaliteit?

Zoals gebruikelijk, heeft Google er alles aan gedaan om de nieuwe functionaliteit op gebruiksvriendelijke wijze te verwerken. In het menu boven de Trends-grafiek is er een item bijgekomen, waar je kunt kiezen binnen welk platform je trends wilt ontdekken.

Laten we dit illustreren met een voorbeeld. Stel, we willen de trendontwikkeling zien rondom voetbalteam FC Twente. Dat is de term die we invoeren in de zoekbalk van Google Trends:

FC Twente

In het vervolgscherm klikken we boven de trendgrafiek op Google Zoeken (dit is de standaard zoekmodus die de organische zoekresultaten afspeurt naar trends) en veranderen we dit naar Zoeken op YouTube.

Google Zoeken

In de trendgrafiek die nu verschijnt, zien we precies hoevaak er binnen de gegeven periode op YouTube gezocht is naar video’s over FC Twente.

Wat heb ik hieraan?

Als online marketeer zijn er vele manieren waarop jij deze nieuwe functionaliteit kunt benutten. Zet jij bijvoorbeeld veel videocontent in om jouw bedrijf online te promoten? Dan kun je de zoekfunctionaliteit binnen YouTube gebruiken om nieuwe trends te ontdekken waar jouw doelgroep affiniteit mee heeft.

Of heb je onlangs een webwinkel laten bouwen en wil je potentiële klanten op maat aanspreken met Google Shopping advertenties? Ontdek dan de trends in Google Shopping om te zien op welke ontwikkelingen je moet inspelen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top