Onderscheidende content geeft de beste resultaten

Sinds enkele jaren is content marketing de heilige graal van SEO. Toch bereikt de ene website met bloggen meer resultaat dan de andere. Hoe dat komt? Een nieuw onderzoek laat zien dat de kracht van succesvolle blogs hem zit in onderscheidend vermogen. Dit zijn de kenmerken waarmee jij je als blogger kunt onderscheiden voor een hogere positie in Google:

Onderscheidende content geeft de beste resultaten

Publiceer lange content

Het hierboven genoemde onderzoek werd uitgevoerd door Orbit Media Studio onder meer dan 1000 bloggers. Uit het onderzoeksrapport komt naar voren dat slechts 18% van de bloggers blogartikelen van meer dan 2000 woorden publiceert. Maar bijna de helft van deze bloggers zegt dat dit uitstekende resultaten oplevert. Gemiddeld publiceren de meeste content marketeers artikelen met een lengte van circa 1200 woorden.

Publiceer vaker dan één keer per week

Slechts 21% van de deelnemers aan het onderzoek publiceert vaker dan één keer per week een blogartikel. Ook hiervan geeft wederom bijna de helft aan dat dit grote successen in Google oplevert.

Vreemd genoeg is de frequentie van gepubliceerde content in de afgelopen jaren alleen maar gedaald. In 2018 publiceren de meeste websites hooguit enkele keren per maand een blog.

Frequentere publicatie blijkt lastig in verband met de toegenomen contentlengte en de tijd die het hierdoor kost om een blogartikel te schrijven.

Besteed een hele werkdag aan één blogartikel

Slechts 13% van de bloggers in het onderzoek spendeert meer dan 6 uur aan een blogartikel. Zo’n 40% van de mensen die dit doet ziet echter dat het de forse tijdsinvestering waard is door significant betere posities in Google. De meeste content marketeers besteden ongeveer 3 uur aan een artikel. Hoe langer de content, hoe meer groter de tijdsinvestering doorgaans is.

Creëer je eigen onderzoek

Slechts een kwart van alle onderzoeksrespondenten geeft aan af en toe een artikel over eigen onderzoek te schrijven. Volgens maar liefst 60% van hen zijn de resultaten daarvan echter geweldig. Bloggers die eigen onderzoek uitvoeren hebben een 3 keer zo grote kans om met hun website goed in Google te scoren dan bloggers die dit nooit doen. Wel kost het uitvoeren van eigen onderzoek veel tijd.

Conclusie: hoe onderscheid ik me met mijn blog?

Er is een simpele reden waarom de meeste bloggers bovenstaande tactieken niet uitvoeren: het is duur, het kost tijd en het is moeilijk. Veel content marketeers hebben simpelweg de tijd niet om een hele werkdag te besteden aan een blogartikel van meer dan 2000 woorden.

Geldt dat ook voor jou? Dan is het belangrijk om te beseffen dat als je écht succes wilt boeken met je blog, je bijna niet ontkomt aan het toepassen van bovenstaande strategieën. Het vrijmaken van enkele uren meer per week kan je al helpen om dit doel te bereiken. Misschien een goed voornemen voor het nieuwe jaar?

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top