Online advertentieuitgaven groeien jaarlijks 10%

Digitale advertentieuitgaven nemen elk jaar met ongeveer 10% toe. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Marin Software. De toename van uitgaven is het hoogst in de financiële dienstverlening en retailbranche, met een stijging van respectievelijk 25% en 12%. Adverteerders spreiden hun uitgaven vooral over Google Ads en sociale platforms zoals Instagram en Facebook.

Online advertentieuitgaven groeien jaarlijks 10%

Steeds meer bedrijven gaan online adverteren

Het rapport van Marin Software laat zien dat de hogere investeringen niet altijd leiden tot betere resultaten. Zo daalde de gemiddelde Click Through Rate (CTR) in het afgelopen kwartaal van 3,46% naar 3,16%.

Dit kan komen omdat steeds meer bedrijven tegenwoordig besluiten om online te adverteren, maar zelf niet over de kennis beschikken om hun advertenties optimaal te laten converteren. Het inhuren van een advertentiespecialist is een investering die zich in dat kader ruimschoots terugverdient.

Goed nieuws is er ook. De gemiddelde Cost Per Click (CPC) daalde in het laatste kwartaal wereldwijd iets van gemiddeld $ 0,77 naar $ 0,75. In bepaalde sectoren was de CPC zelfs op zijn laagst sinds tijden; $ 0,45 in de reisbranche en $ 0,48 in de retailsector.

Aankopen via mobiele advertenties nemen toe

Een opvallende statistiek is het percentage van het advertentiebudget dat adverteerders uitgeven aan mobiele advertenties. In de retailsector gaat het wereldwijd gemiddeld om 36% en in de markt als geheel om maar liefst 41%.

Net als bij zoekmachine optimalisatie (SEO), is het mobiele domein een belangrijk focuspunt bij zoekmachine adverteren (SEA). In het onderzoek komt naar voren dat gebruikers met name online aankopen graag via hun mobiel doen en dat maakt digitale advertenties voor adverteerders cruciaal.

Van alle online advertentieuitgaven gaat maar liefst 36% naar Google Shopping-advertenties. Nieuwe functionaliteiten en technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat Shopping-advertenties steeds beter zijn afgestemd op de doelgroep en het rendement voor adverteerders stijgt.

Facebook en Instagram populaire advertentiekanalen

Meer dan ooit zijn social media een interessante optie voor adverteerders die hun doelgroep gericht willen aanspreken. In tegenstelling tot bij advertenties in zoekmachines targeten ze hun publiek niet zozeer op zoektermen, maar eerder op demografische kenmerken.

Anno 2019 spenderen adverteerders ongeveer 18% van hun Facebook-uitgaven aan Instagram. Maar liefst 34% van het budget geven zij uit een Instagram Stories of andere Snapchat-achtige varianten – een stijging van 36% ten opzichte van het voorgaande kwartaal.

Dynamische productadvertenties op Facebook blijken ook bijzonder goed te scoren. Adverteerders besteden hieraan circa 35% van hun totale Facebook-budget. Facebook en Instagram zijn voor advertenties nog altijd verreweg de populairste kanalen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top