Oproepextensies standaard in mobiele advertenties

Oproepextensies in Google AdWords is een handige functionaliteit. Je kunt er telefoonnummers mee toevoegen aan je advertenties, die een effectieve call to action vormen voor de doelgroep. Klikfrequenties kunnen hierdoor flink stijgen, net als de kans om conversies te genereren.

Maar daar waar de functionaliteit in het verleden optioneel was, voegt Google oproepextensies vanaf 6 februari standaard toe aan mobiele advertenties. Dat heeft het bedrijf de afgelopen dagen laten weten via e-mails aan diverse AdWords adverteerders.

Oproepextensies in Google AdWords

Hulpmiddel bij telefonische conversies

Niet alle adverteerders hebben dit bericht ontvangen, want de veranderingen gelden alleen voor websites met landingspagina’s waarop prominent een telefoonnummer is geplaatst. Google haalt dit nummer automatisch van de pagina en voegt het toe aan mobiele advertenties in de vorm van een oproepextensie.

De keuze van het bedrijf om de functionaliteit standaard toe te passen, mag opvallend worden genoemd. Want niet elke adverteerder zal dit goed uitkomen. Een klik op een nummer in een oproepextensie kost namelijk hetzelfde als een klik op de kopregel van een advertentie.

En daar is natuurlijk niets mis mee, als het je bedrijfsstrategie is om via de telefoon conversies te genereren. Maar dit geldt niet voor ieder bedrijf. Sommige adverteerders halen liever op andere manieren hun leads binnen. En dan is zo’n klik helaas duurbetaald.

Rechtstreeks contact met potentiële klanten

De meeste adverteerders staan echter positief tegenover oproepextensies. Rechtstreeks contact met een potentiële klant is nog altijd enorm waardevol. De standaard CPC in AdWords is wat dat betreft zeker niet duur te noemen.

Deze adverteerders maakt Google het nu een stuk makkelijker. Ze hoeven namelijk niets te doen om te profiteren van de voordelen van oproepextensies. Vanaf februari worden de extensies automatisch toegevoegd aan alle mobiele advertenties. En maak je al gebruik van oproepextensies? Dan verandert er helemaal niets voor jou.

Automatische oproepextensies uitschakelen

Wil je echter niet dat oproepextensies automatisch worden toegevoegd aan je mobiele advertenties? Volg dan onderstaande stappen om dit te voorkomen:

1. Ga naar het tabblad Advertentie-extensies
2. Klik op het menu Weergave en bekijk het Rapport automatische extensies
3. Ga naar Opties voor automatische extensies (geavanceerd) en klik op Bewerken
4. Selecteer Specifieke automatische extensies voor dit account uitsluiten
5. Klik op Opslaan

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top