Organisch bezoekersverkeer neemt toe

Het organische bezoekersverkeer in Google groeit inmiddels sterker dan in de voorgaande jaren. Dit blijkt uit Merkle’s Digital Marketing Report voor het vierde kwartaal van 2017. Deze statistieken zijn van belang voor website-eigenaren, omdat de organische resultaten van Google nog altijd verantwoordelijk zijn voor minstens een kwart van alle websitebezoeken.

Organisch bezoekersverkeer neemt toe

Steeds meer mobiele websitebezoeken

In het vierde kwartaal van 2017 was het totaal aantal websitebezoeken uit de organische zoekresultaten 6% hoger ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit lijkt wellicht geen extreem percentage, maar is de steilste groei sinds 2015. Zelfs het organische bezoekersverkeer afkomstig van desktopbezoeken toont weer een voorzichtige stijging na de steile daling van het afgelopen jaar.

De websitebezoeken afkomstig uit mobiel organisch bezoekersverkeer laten nog hogere groeicijfers zien. Ten opzichte van vorig jaar noteren we een groei van maar liefst 15%. Dat is fors, zeker als je je bedenkt dat bijna 60% van de gebruikers in Google afkomstig is van een mobiel device. Ook in de concurrerende zoekmachine Bing is mobiel verkeer sterk vertegenwoordigd met zo’n 45%.

Ook betaald bezoekersverkeer stijgt

Hoewel organische bezoekersaantallen dus onmiskenbaar groeien, doen ze dat niet zo snel als de bezoekersaantallen via sommige andere kanalen. Ook de bezoekers uit betaalde advertenties laten in Google jaarlijks namelijk een forse stijging zien en afgelopen jaar bedroeg die maar liefst 19%. Dit maakt AdWords een aantrekkelijke optie en dan in het bijzonder voor eigenaren van webshops.

Het stijgende verkeer uit AdWords komt vermoedelijk door de extra advertentieruimte die Google enige tijd geleden in de zoekresultaten heeft gereserveerd. Hierdoor is het aantal betaalde posities gestegen ten opzichte van het aantal organische, wat logischerwijs een positief effect heeft op het bezoekersverkeer afkomstig uit dit kanaal.

Kracht van social media ligt niet in sitebezoeken

Desondanks is een hoge ranking in de organische zoekresultaten nog altijd een van de belangrijkste doelstellingen van bedrijven. Niet alleen is organisch bezoekersverkeer ook in 2018 nog verantwoordelijk voor circa een kwart van alle sitebezoeken, maar ook is dit verkeer in tegenstelling tot AdWords duurzaam en geheel gratis (los van de eenmalige investering in content).

Ook andere populaire kanalen zoals social media kunnen op het vlak van sitebezoeken niet tippen aan organisch verkeer. Slechts zo’n  3% van alle sitebezoeken is afkomstig van een sociaal platform. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld retailers om te weten, zodat ze niet onnodig veel investeren in een kanaal op basis van de verkeerde verwachtingen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top