Pinterest: volwaardig advertentieplatform voor bedrijven

In de loop der tijd hebben we bij Webton al veel geschreven over sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Instragram. Pinterest is echter nog niet aan bod gekomen. Het is tijd om daar verandering in aan te brengen, want dit sociale medium neemt in rap tempo toe aan populariteit en biedt de nodige kansen aan adverteerders en bedrijven.

Pinterest trekt wereldwijd meer dan 100 miljoen maandelijks actieve gebruikers en biedt sinds kort ook nog eens vergelijkbare advertentiemogelijkheden als Twitter, Facebook en Google al eerder deden. Hiermee is het tot een volwaardig advertentieplatform uitgegroeid voor mensen die bijvoorbeeld een webwinkel starten of met hun website simpelweg hoog in Google willen komen.

Pinterest: volwaardig advertentieplatform voor bedrijven

Pinterest: volwaardig advertentieplatform voor bedrijven

Hieronder belichten we de 3 belangrijkste functionaliteiten voor adverteerders die onlangs aan Pinterest zijn toegevoegd:

Customer List Targeting

Dit is een advertentiemogelijkheid die sterke gelijkenis vertoont met de Custom Audiences van Facebook. Customer list targeting helpt bedrijven om hun bestaande klanten op Pinterest effectiever te bereiken. Dit is belangrijk voor adverteerders, want bestaande klanten hebben al eens eerder aangetoond aankoopbereid te zijn en een goed gevoel te hebben bij het merk.

Door advertenties te richten op bestaande klanten, wordt de kans op een conversie in veel gevallen dan ook vergroot. Customer list targeting gaat eenvoudig in zijn werk: upload een lijst met gegevens van bestaande klanten (zoals emailadressen of mobiele advertentie Ids) en Pinterest koppelt deze automatisch met de eigen gebruikersdatabase. Nu worden je advertenties alleen getoond aan deze klanten!

Visitor Retargeting

Wil je mensen bereiken die je website of webshop al eens eerder hebben bezocht? Dan kun je de visitor retargeting functionaliteit van Pinterest benutten om de aankoopbeslissingen van deze doelgroep in jouw voordeel te beïnvloeden. Met name op het gebied van Click Through Rate is de functionaliteit in potentie zeer veelbelovend.

Volgens Pinterest resulteert visitor retargeting voor sommige bedrijven in een Click Through Rate die tot wel 3 keer hoger ligt dan gebruikelijk is. Alles wat je hiervoor moet doen is het toevoegen van de zogenaamde conversion tag aan je website. Je kunt ervoor kiezen om mensen te taggen of juist buiten te sluiten die:

  • Je homepage al eens eerder hebben bezocht
  • Zich ingeschreven hebben (voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een actie)
  • Een product in je webwinkel in het winkelmandje hebben geplaatst maar de bestelling nooit hebben afgerond
  • Hierna zelfs al wilden afrekenen maar de bestelling nooit voltooid hebben

Lookalike Targeting

Deze advertentiefunctionaliteit lijkt sterk op de Lookalike Audiences van Facebook. Het helpt adverteerders om mensen te bereiken die kenmerken delen met doelgroepen die jij invoert (bijvoorbeeld je eerder geuploade klantenbestand). In een eerdere testfase leidde lookalike targeting tot een 63% hogere Click Through Rate en een tot wel 30 keer groter bereik. In combinatie met de juiste zoekmachine marketing kan Pinterest het verwezenlijken van je online doelen op deze manier een stuk dichterbij brengen.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top