Prefetching voor effectievere Facebook advertenties

Een goede mobiele gebruikerservaring is tegenwoordig een vereiste en responsive webdesign is hiervoor bij uitstek geschikt. Ook de laadtijd van een mobiele website wordt echter een steeds belangrijker criterium. Zo bestraft Google sites die traag inladen al geruime tijd met een lagere positie in de organische zoekresultaten en doet nu ook Facebook een duit in het zakje.

Trage mobiele website leidt tot gefrustreerde gebruikers

Trage mobiele website leidt tot gefrustreerde gebruikers

Trage website vermindert zichtbaarheid advertenties

Het sociale netwerk introduceerde onlangs al zogenaamde Instant Articles en laat nu weten dat een langzame mobiele website binnenkort een negatieve invloed heeft op de zichtbaarheid van advertenties. Of, om een woordvoerder te citeren: de prestaties van een website en de internetverbinding van de gebruiker worden voortaan meegewogen in het systeem voor advertentieveilingen en advertentieweergave.

De exacte gevolgen van de maatregel zijn vooralsnog onduidelijk, maar dat de consequenties groot zijn, lijdt geen enkele twijfel. Zo moeten adverteerders met trage websites in de toekomst wellicht meer gaan betalen voor een optimale weergave van hun advertenties op het sociale netwerk. En daar zit natuurlijk niemand op te wachten…

Prefetching reduceert laadtijd en Bounce Rate

Dat het nieuwe beleid bij veel webmasters niet goed zal vallen, begrijpt ook Facebook. Het platform probeert adverteerders daarom te helpen mobiele gebruikers een snellere ervaring te bieden door middel van prefetching.

Prefetching is het vooraf inladen van mobiele content (zowel organische content als betaalde advertenties) in de Facebook in-app browser voordat de link überhaupt wordt aangeklikt. Dit kan de laadtijd van een mobiele site reduceren met maar liefst 8,5 seconden en maakt de gemiddelde website tot wel 30% sneller.

Prefetching verbetert volgens Facebook niet alleen de gebruikerservaring, maar verlaagt ook het risico op het vroegtijdig verlaten van de site. Het percentage gebruikers dat de site voortijdig wegklikt wordt ook wel uitgedrukt in de Bounce Rate.

Hoe werkt prefetching precies?

Voor elke mobiele advertentie die in het nieuwsoverzicht wordt geplaatst, probeert Facebook de kans te voorspellen dat een gebruiker op de advertentie klikt. Wanneer de kans groot genoeg is, wordt het eerste gedeelte van de bijbehorende pagina alvast ingeladen en tijdelijk opgeslagen in de cache van het mobiele apparaat.

Zodra de gebruiker inderdaad op de advertentie klikt, wordt de opgeslagen content ingeladen vanuit de cache en wordt de resterende content op de pagina op reguliere wijze ingeladen. Vooralsnog is het volgens Facebook alleen mogelijk om HTML content te prefetchen. Afbeeldingen, Javascript en CSS worden dan ook niet in de cache opgeslagen.

Effectiever adverteren op Facebook

Facebook heeft hoge verwachtingen van prefetching en wijst op de grote voordelen van de techniek. Mobiele gebruikers hebben geregeld last van lange laadtijden en streven doorgaans naar een website die zo snel mogelijk inlaadt. Maar liefst 40% van de gebruikers verlaat een site die niet binnen 3 seconden is ingeladen.

Prefetching zorgt voor een aanzienlijk kortere laadtijd en ook de Bounce Rate vermindert aanzienlijk. Het gevolg ligt voor de hand: de consument klikt eerder op advertenties en toont ook een hogere engagement in de daaropvolgende sales funnel.

Adverteerders hebben dan ook absoluut baat bij prefetching, want de effectiviteit van advertenties wordt er aanzienlijk door verhoogd. In combinatie met de juiste zoekmachine marketing strategie om hoog in Google te komen is adverteren op Facebook meer dan ooit een uitstekende manier om de doelgroep te bereiken.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top