Propertysets uitgebreid in Search Console

Na veel verzoeken van webmasters en online marketeers is Google eindelijk overstag gegaan: propertysets worden nu beschikbaar voor meer rapporten in Search Console. Nadat de introductie van propertysets als nieuwe functionaliteit eerder dit jaar op veel positieve reacties kon rekenen, beschouwen veel gebruikers het beschikbaar maken in meer secties als kers op de spreekwoordelijke taart.

Property’s groeperen in sets

Na enig aandringen heeft Google verhoor gegeven aan de verzoeken en doet dat, zoals we gewend zijn, ook meteen in stijl: elke geverifieerde property kan toegevoegd worden aan een set, waarna de cumulatieve gegevens bijgehouden worden over alle secties in Search Console. Dit is onder andere zeer handig voor marketeers of retailers die een webshop beginnen.

Wie namelijk over meerdere websites en/of Android apps beschikt, kan deze in Search Console combineren met behulp van propertysets. Dit biedt de gebruiker inzicht in de prestaties van al deze websites als geheel.

Zelf een propertyset maken

Zelf een propertyset maken

Achterhaal algehele trends voor webshops

Dit scheelt een retailer bijvoorbeeld veel tijd als hij beschikt over afzonderlijke webwinkels voor kinderfietsen, fietsen voor volwassenen en fietsaccessoires. In één oogopslag kan hij zo zien hoe de drie websites zich ontwikkelen en wat de algehele tendens is. Ook kan hij positieve en negatieve trends per website met elkaar vergelijken en makkelijker achterhalen wat de oorzaak is.

Toen propertysets in mei werden geïntroduceerd door Google, konden webmasters hun cumulatieve gegevens alleen bekijken in het Search Analytics rapport. Nu is het mogelijk om gegevens van al je propertyset in elk rapport te bekijken; van het AMP-rapport tot het rapport Mobiele bruikbaarheid en het rapport Visuele kaarten.

Zelf een propertyset maken

Bezit je meerdere websites of webshops en heb je nog nooit eerder een propertyset gemaakt? Gelukkig is het heel eenvoudig. Zorg uiteraard eerst dat al je properties geverifieerd zijn in Search Console en volg vervolgens de volgende stappen:

  • Maak een propertyset
  • Voeg je properties toe
  • Wacht enkele dagen tot alle gegevens in kaart zijn gebracht

Dat is alles! Er gelden geen limieten op het gebied van het toevoegen van properties – elke in Search Console geverifieerde property kan toegevoegd worden aan een rapport.

De update van Google kan op veel waardering vanuit de SEO-community rekenen, want het Search Analytics rapport biedt op zichzelf niet in alle gevallen voldoende informatie. Nu de opties op het gebied van property rapporten zijn uitgebreid, zijn de mogelijkheden voor data analyse flink toegenomen. Een webshop maken en deze op basis van doordacht beleid naar de top stuwen is hierdoor weer een stukje makkelijker geworden.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top