RankBrain steeds belangrijker voor SEO

Dat links en content van doorslaggevend belang zijn voor de positie van een website in de zoekresultaten, dat wisten we al langer. Maar wat is tegenwoordig nu het 3e meest belangrijke element voor zoekmachine optimalisatie? Het antwoord is simpel, volgens Google: dat is het zogenaamde RankBrain algoritme.

Wat is RankBrain precies?

Technisch gezien is bovenstaande stelling niet helemaal correct. RankBrain staat namelijk niet gelijk aan Google’s algoritme dat de zoekopdrachten van mensen verwerkt en op basis hiervan de best matchende zoekresultaten rangschikt, maar is daar wel een belangrijk onderdeel van. Zo belangrijk zelfs, dat het een doorslaggevende rol speelt in de ranking van je website.

RankBrain is dus een onderdeel van Google’s ranking algoritme en interpreteert de gebruikersintentie achter zoekopdrachten. Dit maakt in de praktijk niet alleen een groot verschil voor de zoekresultaten die de gebruiker krijgt gepresenteerd, maar ook voor hoe hoog in Google jij met je website kunt komen.

Wat doet RankBrain?

Wanneer een gebruiker enkele jaren geleden bijvoorbeeld op ‘Michel’ zocht, zou Google alleen de webpagina’s vinden die dat exacte woord bevatten. Inmiddels is de zoekmachine een stuk beter in het begrijpen van het verband tussen verschillende woorden.

Een zoekopdracht naar ‘Michel’ resulteert hierdoor ook in zoekresultaten met webpagina’s die raakvlakken vertonen met gerelateerde zoektermen zoals ‘Charles Michel’, ‘premier van België’ en ‘Belgisch politicus’.

RankBrain steeds belangrijker voor SEO

RankBrain steeds belangrijker voor SEO

Hoe werkt RankBrain?

RankBrain zorgt ervoor dat het algoritme van Google hier steeds beter en beter in wordt. Het systeem maakt hiervoor gebruik van speciale kunstmatige intelligentie, waarmee grote hoeveelheden geschreven content omgezet worden in wiskundige entiteiten die de computer kan begrijpen.

Wanneer RankBrain een woord of zinsnede ontdekt die nog niet bekend is in het systeem, probeert de kunstmatige intelligentie in te schatten welke woorden of zinnen een vergelijkbare betekenis hebben. Op basis van deze inschatting kan het algoritme de zoekresultaten veel effectiever rangschikken dan voorheen het geval was.

Hoe effectief is RankBrain?

Google heeft inmiddels laten weten dat RankBrain na links en content het meest belangrijke ranking signaal is op het gebied van zoekmachine optimalisatie. En hoewel links en content wellicht onaantastbaar lijken in hun positie, valt het niet uit te sluiten dat RankBrain in de toekomst alleen nog maar belangrijker wordt.

Het systeem blijkt namelijk zeer effectief in het rangschikken van de meest relevante informatie. Toen er aan een team zeer ervaren Google algoritme ontwikkelaars werd gevraagd om webpagina’s na een vluchtige blik te sorteren op relevantie, maakten zij in ongeveer 70% van de gevallen de juiste keuzes.

Toen RankBrain voor dezelfde opdracht werd gesteld, behaalde het systeem een score van maar liefst 80%. De kunstmatige intelligentie is zijn menselijke tegenstrevers qua efficiëntie inmiddels dus al voorbijgestreefd. Wij blijven de ontwikkelingen rondom RankBrain dan ook nauwlettend volgen en houden je via de Webton blog op de hoogte van het laatste nieuws!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top