Ranking zoekresultaten onduidelijk voor consumenten

De meeste consumenten weten niet precies hoe de zoekresultaten van Google tot stand komen. Dit blijkt uit onderzoek van merkbeschermingsbedrijf Brand Verity. Het verschil tussen betaalde en organische zoekposities is veel mensen onduidelijk en dit heeft invloed op de klikbeslissingen die ze maken. Wij leggen daarom uit wat jij hier met je bedrijf aan kunt doen.

Ranking zoekresultaten onduidelijk voor consumenten

Welke zoekfragmenten zijn advertenties?

In totaal weet maar liefst 63% van de consumenten niet precies hoe Google de volgorde van de zoekresultaten bepaalt. Een groot gedeelte van deze groep heeft simpelweg geen idee, een ander deel denkt dat de ranking tot stand komt op basis van relevantie en dan zijn er nog mensen die denken dat alles draait om advertentieuitgaven.

Slechts 37% van de consumenten begrijpt dat de zoekresultaten in werkelijkheid het gevolg zijn van een combinatie van relevantie en advertentieuitgaven. Toch vindt 31% van deze mensen dat Google niet duidelijk genoeg laat zien welke zoekfragmenten advertenties zijn en welke fragmenten organisch ranken. Dit komt niet ten goede aan de betrouwbaarheid.

Concurrenten die op jouw merknaam bieden

Die laatste bevinding uit het onderzoek is zorgwekkend, als je weet dat 54% van de zoekmachinegebruikers websites bovenaan de zoekresultaten meer vertrouwt dan andere. In de praktijk zijn er hierdoor veel mensen die klikken op het bovenste zoekresultaat, zonder dat ze beseffen dat het in werkelijkheid om een advertentie gaat.

Ook jouw zakelijke concurrenten kunnen misbruik maken van deze onwetendheid bij mensen. Door in Google Ads bijvoorbeeld hoger te bieden dan jij op je eigen merknaam, kunnen ze boven jou ranken in de zoekresultaten. Hierdoor pakken ze jouw potentiële klanten af, die nietsvermoedend bij de concurrent belanden terwijl ze eigenlijk op zoek waren naar jouw website.

Blijf concurrerend; juist tijdens de feestdagen

Brand Verity waarschuwt niet alleen om alert te zijn op dit soort praktijken van concurrenten, maar wijst ook op de concurrentiestrijd die in de decembermaand sowieso al in alle hevigheid losbarst. Elk bedrijf probeert de grote verkeersstromen tijdens de feestdagen zijn eigen kant op te trekken en hierdoor zijn de resultaten van je eigen inspanningen onvoorspelbaarder.

Maar liefst 52% van de consumenten zegt wel eens een product bij een concurrent te kopen, simpelweg omdat het in de zoekresultaten verscheen naast het merk waar ze eigenlijk op zochten. Blijf daarom scherp en richt je niet alleen op het verbeteren van je eigen marketinginspanningen, maar hou ook die van de concurrentie nauwlettend in de gaten.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top