Reviews hebben grote invloed op lokale vindbaarheid

Bedrijven die hoog ranken in de organische zoekresultaten, scoren over het algemeen ook goed op het gebied van lokale vindbaarheid. Maar hoewel veel ranking factoren overeenkomen, bestaan er wel degelijk verschillen. Een goed voorbeeld hiervan zijn reviews, die anno 2017 een grote invloed hebben op de lokale vindbaarheid van een site in Google.

Reviews goed voor lokale SEO

Reviews als nieuw rankinggeheim

Het belang van reviews is al enige tijd bekend, maar is wellicht nog groter dan eerder gedacht. Uit een recent onderzoek van Local SEO Guide komt namelijk naar voren dat bedrijven op lokaal niveau zelfs hoog kunnen ranken zonder traditioneel belangrijke ranking factoren als links of geoptimaliseerde content. Hun geheim? Reviews!

De reden dat Google hier in toenemende mate waarde aan hecht, laat zich niet moeilijk raden. Goede reviews zijn een uitstekende voorspeller van de lokale populariteit en autoriteit van een bedrijf en vormen daarmee een betrouwbaarder indicator dan een inschatting op basis van een algoritmische berekening.

Met name positieve reviews die belangrijke zoekwoorden bevatten, zorgen voor een hoge ranking. Maar ook de naam van een stad in een review blijkt een gunstige uitwerking te hebben op de positie van een bedrijf in de zoekresultaten. Als jouw onderneming nog een Google Mijn Bedrijf-pagina heeft, is het dan ook zaak er zo snel mogelijk een aan te maken.

Is linkbuilding nu overbodig?

Illustratief voor de kracht van reviews is het aantal bedrijven zonder sterk linkprofiel en geoptimaliseerde content dat sterk weet te ranken in de lokale zoekresultaten. Sterke backlinks zijn ook op lokaal niveau nog altijd goed voor vindbaarheid en veel hoog rankende bedrijven hebben deze links dan ook achter zich.

Maar er zijn absoluut uitzonderingen die teren op de positieve uitwerking van hun reviews, zo stelt het onderzoek van Local SEO Guide. Is dit dan een reden om geen aandacht meer te besteden aan linkbuilding? Dat is natuurlijk niet het geval. Bedrijven met een combinatie van een sterk linkprofiel, SEO-geoptimaliseerde content én goede reviews komen op lange termijn nog altijd het verst.

De verregaande impact van rankings op lokale vindbaarheid zet SEO-specialisten echter wel aan het denken. Klassieke ranking factoren als links en content hebben er een geduchte concurrent bij gekregen die een nieuwe dimensie van complexiteit met zich meebrengt.

Het verkrijgen van goede reviews vereist immers een beleid dat gericht is op kwaliteit in alle facetten – zowel online als offline. En daarmee krijgt Google steeds meer invloed op het beleid van de moderne onderneming.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top