SEO onderbelicht bij kleine en middelgrote ondernemingen

Ongeveer de helft van alle kleine en middelgrote ondernemingen trekt geen marketingbudget uit voor zoekmachine optimalisatie. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau Higher Visibility. De cijfers zijn zorgwekkend, want voor veel succesvolle bedrijven is SEO een belangrijke pijler onder het online succes. Dat betekent dat veel ondernemingen op dit gebied kansen laten liggen.

SEO voor het KMO

Moeilijkheid van zoekmachine optimalisatie onderschat

Het onderzoek van Higher Visibility is afgenomen onder 500 respondenten, die allen werkzaam zijn in een marketingfunctie bij een klein of middelgroot bedrijf. Wat met name naar voren komt in het onderzoeksrapport, is het gebrek aan SEO-kennis bij de gemiddelde marketeer. Dat wordt pijnlijk duidelijk uit een aantal statistieken.

Zo denkt bijna 40% van de marketeers dat een investering van slechts 100 euro per maand aanzienlijke positieverbeteringen in Google teweeg kan brengen. En zo’n 30% gelooft dat het niet moeilijk is om met de bedrijfswebsite op de eerste pagina van de zoekresultaten te belanden. We kunnen deze groep uit de droom helpen, want ook op het gebied van SEO krijg je nog altijd waarvoor je betaalt.

Wil je dat je website of webwinkel gevonden wordt door zoekmachinegebruikers? Dan is het nodig om een flinke portie van je marketingbudget te investeren in een verbeterde vindbaarheid in Google. Mensen die jouw bedrijf online niet kunnen vinden, kunnen ook niets van je kopen. Hierdoor loopt je onderneming een enorme groep potentiële klanten mis.

Klein percentage bedrijven met sterke toekomstvisie

SEO is een specialistisch vakgebied met vele subdisciplines. Content marketing en social media marketing zijn hier belangrijke voorbeelden van. Maar liefst 20% van de respondenten uit het onderzoek wisten echter niet dat zakelijk bloggen en aanwezigheid op social media goed zijn voor de online zichtbaarheid van een bedrijf.

Toch is er ook goed nieuws. Zo’n 25% van de kleine en middelgrote bedrijven is voornemens om het algehele marketingbudget de komende tijd te vergroten. In veel gevallen komt dit ook de uitgaven aan SEO ten goede. Circa 10% van de ondernemingen is daarnaast van plan om het aantal in SEO gespecialiseerde werknemers minimaal te verdubbelen.

Het zijn juist deze bedrijven die de komende jaren het online landschap zullen domineren en hun voorsprong op de concurrentie verder uitbouwen. SEO is van cruciaal belang om vindbaar te zijn op internet en hoe eerder je ermee begint, hoe beter. Het kost namelijk tijd om een website te optimaliseren voor vindbaarheid in Google. Aarzel daarom niet langer en geef je SEO de aandacht die deze verdient!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top