SEO ook belangrijk voor 80% van de adverteerders

Uit recent onderzoek van WordStream blijkt dat maar liefst 80% van de online adverteerders investeert in SEO. Deze opvallende statistiek laat zien hoe belangrijk zoekmachine optimalisatie is, zelfs als een website sterk leunt op betaalde advertenties. In het rapport komt SEO boven alternatieven als content marketing en email marketing naar voren als favoriete keuze van adverteerders om hun websiteverkeer en daarmee ook bedrijfsomzet te laten groeien.

SEO ook belangrijk voor 80% van de adverteerders

Waarom vult SEO adverteren zo goed aan?

Adverteren kan een belangrijk instrument zijn voor adverteerders om op korte termijn hun marketingdoelstellingen te bereiken. Wie het meest biedt op een bepaalde zoekterm, verzekert zichzelf immers van een positie bovenaan in Google. Adverteren levert daarmee direct resultaat op, in tegenstelling tot een langetermijnstrategie als SEO.

Nadelen heeft dit echter ook. Zodra je stopt met adverteren, is je zichtbaarheid in de zoekresultaten namelijk compleet verdwenen. Bij SEO zijn je hoge posities in de zoekmachine blijvend, zelfs als je een tijdlang niet meer investeert in nieuwe content of SEO-optimalisatie.

Wie zowel op korte als lange termijn succes wil boeken zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen, investeert daarom het best in een combinatie van zowel adverteren als SEO.

Ook content marketing en email marketing populair

Het rapport van WordStream laat zien dat adverteerders na SEO (80%) het vaakst inzetten op marketingstrategieën als email marketing (65%) en content marketing (60%). De hoge percentages van deze beide marketingmethoden zijn verklaarbaar, omdat ze zich richten op het opbouwen van autoriteit en een band met de doelgroep. En dat is iets dat met advertenties lastiger gaat.

Ook zijn email marketing en content marketing belangrijke onderdelen van de sales funnels zoals veel marketeers die tegenwoordig op websites inrichten. Een bezoeker belandt via een advertentie of een organisch stuk content op een landingspagina, waar hij middels een lead magnet wordt verleid zijn emailadres achter te laten en zo periodieke mailings te ontvangen. Op deze manier vormen adverteren, SEO, content- en emailmarketing een uiterst effectieve combinatie.

Overige opvallende statistieken

Een andere interessante statistiek in het onderzoek van WordStream is de toenemende stijging in advertentiebudgetten. Bijna de helft van de adverteerders geeft meer uit aan zoekadvertenties in Google dan in voorgaande jaren. En een derde van de adverteerders spendeert daarnaast meer aan advertenties op Instagram – een platform dat duidelijk in opkomst is – dan ooit tevoren.

Tot slot melden de onderzoekers dat de helft van de adverteerders de advertenties zelf beheert, terwijl de andere helft dit liever uitbesteedt aan een externe specialist. Tijdgebrek speelt een belangrijke rol in de overweging om te kiezen voor een extern bureau. Zolang de advertenties onderaan de streep resulteren in winst, is er geen reden om te stoppen met uitbesteden.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top