Snapchat streeft concurrentie voorbij

De social media platforms volgen elkaar tegenwoordig in hoog tempo op. Sommige nieuwkomers winnen snel aan populariteit, om kort daarna weer in elkaar te storten. Soms is er echter een applicatie die bewijst ook op lange termijn serieus mee te kunnen dingen om de topposities in het online sociale landschap. Het platform waar we het in dit geval over hebben, is Snapchat.

Foto’s en video’s makkelijk delen

Snapchat bestaat sinds 2011 maar is vooral de laatste jaren snel gestegen in gebruikersaantallen. Met name onder jongeren is de foto-en-video-deelapp uitermate geliefd. Meer dan een kwart van de gebruikers tussen de 12 en 24 jaar stelt zelfs dat Snapchat hun favoriete sociale medium is. En dat blijkt ook uit de statistieken.

Het platform groeit inmiddels sneller dan traditioneel grote namen zoals Facebook en Instagram. Wereldwijd gebruiken meer dan 150 miljoen mensen Snapchat elke dag. Het platform streeft hiermee Twitter voorbij, dat dagelijks kan rekenen op een bezoekje van meer dan 136 miljoen gebruikers.

Snapchat met name populair bij jongeren

Snapchat met name populair bij jongeren

Persoonlijke wijze van communiceren

Het geheim van Snapchat zit hem onder meer in de hoge toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Jongeren hoeven niet tech-savvy te zijn om de app te kunnen gebruiken en de manier van communiceren is zeer persoonlijk. Uniek is natuurlijk de speciale verdwijnfunctie, waardoor verstuurde media zoals video’s en foto’s slechts korte tijd zichtbaar zijn bij de ontvanger.

Content op het platform is hierdoor altijd actueel en communicatie verloopt tegelijkertijd sneller, makkelijker en impulsiever. Dit persoonlijke tintje maakt Snapchat niet alleen bij uitstek geschikt voor communicatie tussen vrienden en kennissen onderling, maar biedt ook interessante kansen voor bedrijven.

Interessante kansen voor marketeers

Al vele bedrijven hebben Snapchat inmiddels gebruikt om hun doelgroep op effectieve wijze te bereiken. Met name voor ondernemingen die zich richten op een jonger publiek, vormt het platform een ideaal medium om een boodschap over te brengen. Merken zoals Coca-Cola en Taco Bell hebben reeds diverse succesvolle campagnes achter de rug.

Het is dan ook duidelijk dat Snapchat zijn plekje naast Facebook, Twitter en Instagram inmiddels heeft veroverd en als serieus communicatiekanaal kan dienen voor bedrijven. Een voorwaarde is dan wel dat de communicatie-uiting speciaal wordt ontwikkeld voor het platform en authentiek overkomt.

Of de huidige opzet van Snapchat in de toekomst echter exact hetzelfde blijft, valt nog te bezien. Veel sociale platforms passen hun strategie tegenwoordig aan op basis van de laatste ontwikkelingen. Zo verhoogde Instagram onlangs de lengte van video’s naar 60 seconden en kondigde Twitter de mogelijkheid tot langere Tweets aan.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top