Social media streven kranten voorbij als nieuwsbron

Dat social media tegenwoordig sterk in opkomst zijn, weten we al langer. Net zoals we weten dat mediatrends in de Verenigde Staten niet veel later ook in ons land volgen. In dat kader is een recent onderzoek van Pew Research Center zeer interessant te noemen. Hieruit blijkt namelijk dat meer Amerikanen hun nieuws inmiddels van social media halen dan uit kranten.

Social media streven kranten voorbij als nieuwsbron

Kranten boeten in aan populariteit

In het onderzoek komt naar voren dat televisie nog altijd verreweg de populairste nieuwsbron is – bijna de helft van de respondenten gebruikt dit kanaal het meest als nieuwsbron. Een derde van de deelnemers geeft daarentegen de voorkeur aan een relatief jong medium als nieuwswebsites. Een kwart haalt zijn nieuws liever van een traditioneler medium als de radio.

Dat nieuwswebsites inmiddels een belangrijk plekje hebben veroverd, wisten we al wel. Interessant is vooral de opkomst van social media: een vijfde van de mensen haalt zijn nieuws het vaakst van dit kanaal en daarmee hijgt het radio in de nek. Op de laatste plek staan inmiddels kranten: nog geen zesde van de Amerikanen haalt zijn nieuws voornamelijk uit dit medium.

Traditionele media dalen, nieuwe media stijgen

Uit het onderzoek zijn een aantal belangrijke conclusies te trekken. De kanalen die de sterkste daling laten zien als nieuwsbron zijn televisie en kranten. Want hoewel televisie nog altijd een flinke voorsprong heeft op de rest, is het duidelijk dat dit kanaal zich als nieuwsbron in een neerwaartse spiraal bevindt. Hetzelfde geldt voor kranten.

Het enige traditionele nieuwskanaal dat vrij stabiel blijft is radio. En de nieuwe media? Die vertonen een steile groei. Zowel nieuwswebsites als social media zitten onmiskenbaar in de lift en met name de laatstgenoemde categorie heeft nog veel ruimte voor groei. Experts verwachten dan ook dat social media in de toekomst tot een steeds belangrijker én serieuzer bron van nieuws uitgroeit.

Social media zijn de nieuwsbron van de toekomst

Dan nog enkele andere interessante statistieken. Het leeuwendeel van de Amerikanen dat zijn nieuws voornamelijk van de televisie haalt, bevindt zich in de leeftijdscategorie boven de 50 jaar en ouder. Het publiek van nieuwswebsites is gemiddeld tussen de 30 en 49 jaar en de grootste groep social media gebruikers bevindt zich in de leeftijdsgroep tussen de 18 en 29 jaar.

Dit maakt het voorspellen van de ontwikkeling van nieuwsbronnen voor de eerstkomende jaren niet al te lastig. Televisie zal steeds verder dalen vanwege vergrijzing van de doelgroep. Nieuwswebsites zullen op korte termijn wellicht stijgen, maar daarna stabiliseren en eventueel dalen.

Het meeste toekomstpotentieel hebben zonder twijfel social media, die een trouwe schare jonge gebruikers kennen en ook onder de oudere garde steeds populairder worden. Wil jij als bedrijf in de komende jaren ook een rol spelen in nieuwsverspreiding? Dan is focus op je social media kanalen binnen je digitale marketingmix cruciaal.

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top