Tip: actualiseer je Knowledge Graph bedrijfsinformatie

Heb jij onlangs nog gecontroleerd of de Knowledge Graph informatie over je bedrijf wel actueel is? Als het antwoord op deze vraag ‘nee’ luidt, adviseren we je om dit zo snel mogelijk alsnog te doen. Google probeert het updaten van bedrijfsinformatie namelijk actief te stimuleren. En als de zoekmachinegigant iets doet, heeft dit vaak een goede reden!

Log eerst in met een Google-account

Verschillende ondernemers hebben online inmiddels melding gemaakt van bovengenoemde ontwikkeling. Google probeert gebruikers momenteel aan te moedigen hun bedrijfsinformatie te actualiseren door hierover een speciaal bericht achter te laten in de zoekresultaten.

De voorwaarde is dan wel dat de gebruiker is ingelogd met een Google-account die bij een Google Mijn Bedrijf-pagina hoort. Meer informatie over Google’s Knowledge Graph en de Google Mijn Bedrijf-pagina kun je hier vinden.

Google Knowledge Graph en Google Mijn Bedrijf

Kort samengevat is The Knowledge Graph van Google een enorme kennisdatabase met gegevens over miljoenen individuen, plekken en organisaties zoals jouw bedrijf. De informatie hiervoor haalt Google onder meer uit bronnen zoals Wikidata en Google+-pagina’s.

Het bewerken van dergelijke bronnen is dan ook een goede manier om de aanwezigheid van je onderneming in The Knowledge Graph positief te beïnvloeden. Zoekmachinegebruikers zullen in dat geval een groot informatieveld over jouw bedrijf aan de rechterzijde van de zoekresultaten zien.

Google's Knowledge Graph: bron van bedrijfsinformatie

Google’s Knowledge Graph: bron van bedrijfsinformatie

Ook kun je jezelf registreren bij Google Mijn Bedrijf om een eigen Mijn Bedrijf-pagina te creëren. Dit verhoogt de kans dat je website goed scoort in lokale zoekopdrachten, omdat je bedrijfsinformatie onder meer wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google Maps. Hoe meer informatie je invult, hoe groter de kans dat je bedrijf online gevonden wordt.

Bedrijfsinformatie actualiseren voor sterkere online aanwezigheid

In principe is het niet zo vreemd dat Google het aanmoedigt om je bedrijfsinformatie up-to-date te houden. De zoekmachine wil een goede gebruikerservaring stimuleren en gedetailleerde bedrijfsinformatie hoort hier absoluut bij.

Opmerkelijk is echter wél dat Google ondernemers nu de mogelijkheid biedt om zelf veranderingen voor te stellen in hun Knowledge Graph bedrijfsinformatie. Bijkomend voordeel voor jou als ondernemer is dat een bedrijf met gedetailleerde informatie in de zoekresultaten de voorkeur zal krijgen boven concurrenten waar minder over bekend is.

Aan welke criteria moet je voldoen?

Het is dan ook belangrijk niet te wachten met het actualiseren van je bedrijfsinformatie en zo snel mogelijk een voorsprong te nemen op de concurrentie. Inmiddels heeft Google een hulpdocument online gezet waarin wordt uitgelegd aan welke criteria je moet voldoen om je bedrijfsinformatie in The Knowledge Graph aan te mogen passen. Zo moet je onder meer:

  • Een website of een sociaal kanaal zoals een Google+-pagina bezitten die je bedrijf online vertegenwoordigt
  • Zeker weten dat deze website of dit sociale kanaal reeds is opgenomen in het Knowledge Graph informatieveld
  • Ingelogd zijn op een Google-account die gekoppeld is aan de website of het sociale kanaal

Is het gelukt en heb je een aantal aanpassingen aan je Knowledge Graph card doorgegeven aan Google? Dan zal eerst gecontroleerd worden of de doorgegeven informatie klopt, waarna de veranderingen zo snel mogelijk worden doorgevoerd. Succes!

Webton: specialist in webdesign & zoekmachine marketing!
Top